dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van Beusekom, Ansje | |
dc.contributor.author | Werkhoven, V.S. | |
dc.date.accessioned | 2017-03-02T18:03:57Z | |
dc.date.available | 2017-03-02T18:03:57Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25539 | |
dc.description.abstract | Jacques Demy begon met het maken van films ten tijde van de Nouvelle Vague, een filmstroming als reactie op de Tradition of Quality. Kenmerkend was de overgang van de traditionele film naar een Franse filmstroming waarbij auteurschap erg belangrijk was. Demy maakte in totaal dertien films waarvan de eerste vier gebruikt worden voor dit onderzoek. Deze vier films komen uit de periode 1961 tot 1967. Er wordt onderzocht hoe Demy zijn regisseurschap als auteur invult.
Na de bestudering van de films van 1961 tot 1967 is duidelijk geworden dat Demy een persoonlijke stijl heeft ontwikkeld die in alle vier de films al zichtbaar was, maar bij Les Parapluies de Cherbourg en Les Demoiselles de Rochefort meer tot uiting kwam. Er valt een tweedeling te maken, de films van 1961 tot 1963 en de films van 1964 tot 1967.
Na vergelijking van de analyse van de films Lola en La Baie des Anges met de analyse van Les Parapluies de Cherbourg wordt duidelijk dat de eerste twee films beter onder de Nouvelle Vague kunnen worden geschaard en Les Parapluies de Cherbourg een omslagpunt is. Toch is ook in de eerste twee films duidelijk de handtekening van Demy te herkennen. Na een analyse van Les Demoiselles de Rochefort wordt duidelijk dat Demy de stijl uit Les Parapluies de Cherbourg weet door te zetten. De unieke stijl kenmerkt zich door het combineren van stromingen en het ontwikkelen van een eigen filmtaal. Er is een opbouw te zien in het gebruik van kleur, muziek en thema’s.
Er kan dus gezegd worden dat in de periode van 1961 tot 1967 Demy in een snel tempo een persoonlijke stijl heeft ontwikkeld. Deze stijl was al zichtbaar in zijn eerste twee films, maar komt meer tot uiting in de latere twee films. Dat betekent dat Demy altijd een auteur is geweest, maar dit later zichtbaarder werd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 525276 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Jacques Demy de auteur. Een onderzoek naar de kleurrijke films van Jacques Demy | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Jacques, Demy, Nouvelle Vague, auteurschap, French New Wave, Les Parapluies de Cherbourg | |
dc.subject.courseuu | Media en cultuur | |