dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Ven, S. van der | |
dc.contributor.author | Yavuz, T. | |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T17:02:28Z | |
dc.date.available | 2015-09-21T17:02:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25522 | |
dc.description.abstract | Doel – Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen schools leren, feedback en intrinsieke motivatie. Hiervoor is er gekeken naar de relatie tussen schools leren en negatieve- en positieve feedback. Tevens is gekeken naar het interactie effect van intrinsieke motivatie bij dit verband. Er was verwacht dat positieve feedback verband houdt met betere schoolse leerprestaties. Ook was verwacht dat een hogere mate van intrinsieke motivatie verband houdt met hoge resultaten op schoolse leerprestaties. Methode –Aan dit onderzoek hebben 73 kinderen tussen negen en twaalf jaar van vier basisscholen door heel Nederland meegedaan. De kinderen hebben een computertaak gedaan, waarbij zij Spaanse woordjes hebben geleerd en hierbij ook gelijk feedback hebben ontvangen tijdens het leren van de woordjes. Ook hebben de kinderen een vragenlijst ingevuld met zeven vragen uit de SRQ-A voor het meten van de intrinsieke motivatie. Resultaten – Er blijkt tussen positieve feedback en het schools leren geen significant verband te zijn. Ook blijkt er geen significant resultaat te zijn tussen feedback en schools leren. Het interactie effect van intrinsieke motivatie blijkt niet significant te zijn bij het verband tussen feedback en schools leren. Conclusie – De resultaten van deze studie bieden inzicht in de relatie tussen feedback en schools leren en biedt nuttige aanbevelingen voor vervolgonderzoek. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen het onderzoek te doen met een groter aantal participanten met een breder leeftijdsbereik. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 332346 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Motivatie, feedback en leerprestaties | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Intrinsieke motivatie, feedback, leerprestaties, schoolsucces, | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |