Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.authorWolters, N.
dc.date.accessioned2015-09-21T17:02:27Z
dc.date.available2015-09-21T17:02:27Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25489
dc.description.abstractVolgens de Resource Control Theory (Hawley, 1999) kan dominantie (resource control) zowel door coërcieve als prosociale strategieën verkregen worden. Psychosociale vaardigheden zouden hierbij een rol spelen, maar welke vaardigheden en op welke manier is nog onduidelijk. Om te onderzoeken of de relatie tussen coërcief en/of prosociaal strategiegebruik enerzijds en resource control anderzijds wordt gemodereerd door intrapersoonlijke en sociaal-manipulatieve vaardigheden zijn data verzameld via zelfrapportages en peerratings bij leerlingen (N = 161) in zeven brugklassen van scholen verspreid over Nederland. Hieruit is gebleken dat intrapersoonlijke vaardigheden een remmend effect hebben op het verkrijgen van resource control, met name op het gebruik van coërcieve strategieën. Sociale manipulatie daarentegen versterkt het effect op het verkrijgen van resource control en het gebruik van coërcieve strategieën. Dit impliceert dat er wel degelijk psychosociale vaardigheden zijn die een rol spelen bij het verkrijgen van resource control maar niet al deze vaardigheden versterken het effect. Kernwoorden: resource control, coërcief strategiegebruik, prosociaal strategiegebruik, intrapersoonlijke vaardigheden, sociale manipulatie Abstract According to the Resource Control Theory (Hawley, 1999) social dominance (resource control) can be acquired both by coercive as prosocial strategies. Psychosocial skills could be important, but it is not clear which skills and in which way. The aim of this study was to determine if the relationship between coercive and/or prosocial strategies and resource control was moderated by using psychosocial skills, such as intrapersonal skills and social manipulation. To examine this, data has been collected via peer ratings and self-reports by students (N = 161) in seven first year classes of secondary schools across the Netherlands. This research has been shown that intrapersonal skills have an inhibiting effect on resource control, especially on the appliance of coercive strategies. Social manipulation, on the other hand, has a strengthening effect on resource control and the use of coercive strategies. This implies that psychosocial skills actually can play a role obtaining resource control, but not all of these skills strengthen this effect.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent459008
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van psychosociale vaardigheden in de relatie tussen strategiegebruik en sociale dominantie.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsresource control, coercive strategies, prosocial strategies, intrapersonal skills, social manipulation
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record