Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorden Ouden, J.N.
dc.contributor.authorMoeskops, S.L.
dc.date.accessioned2017-02-22T18:21:08Z
dc.date.available2017-02-22T18:21:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25474
dc.description.abstractIn 2015 is de brandweer van zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord overgestapt naar Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Gedurende structurele (organisatie)veranderingen is het van belang medewerkers betrokken te houden bij alle ontwikkelingen binnen de organisatie. Met name de brandweervrijwilligers vormen als grootste en complexe groep een uitdaging voor het team Communicatie. Hoe bereik je hen zo effectief mogelijk? In dit onderzoek wordt onderzocht hoe het team Communicatie dit kan doen met behulp van drie bestaande interne communicatiemiddelen: het intranet, de wekelijkse spiekbrief voor ploegchefs en een magazine. Deze middelen worden geanalyseerd aan de hand van een functionele analyse. Aanvullend daarop worden twee communicatieadviseurs van VRNHN geïnterviewd. Bovendien worden in totaal 21 brandweervrijwilligers geïnterviewd over hun ervaringen met de huidige communicatiemiddelen. Voor het intranet geldt dat nog meer mag worden benadrukt dat er relevante informatie op staat voor de brandweervrijwilligers. Het is nodig om een betere balans te vinden tussen need-to-know en nice-to-know informatie. Vooral (ev. leerzame) informatie dat specifiek de brandweer raakt spreekt de brandweervrijwilligers aan. De spiekbrief moet overzichtelijk blijven en voornamelijk informatie bevatten dat specifiek op de brandweer is gericht. Zo worden de ploegchefs overtuigd van het nut en belang van de spiekbrieven. Ook is daarom vooral need-to-know informatie van belang. Het magazine moet een gevoel van binding oproepen door vooral herkenbare en persoonlijke verhalen te vertellen. Het mag vaker uitgebracht worden zodat het blad weer gaat 'leven' onder de brandweervrijwilligers. Een digitale variant kan, maar mag niet zomaar de papieren variant vervangen. Veel van de geïnterviewde brandweervrijwilligers vinden de papieren variant namelijk waardevol.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6874584
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInterne communicatie tussen VRNHN en brandweervrijwilligers: de stand van zaken na de reorganisatie. Een kwalitatief onderzoek naar de effectiviteit van de huidige communicatie(middelen) en de ervaringen daarmee van brandweervrijwilligers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInterne communicatie, brandweervrijwilligers, vrijwilligers, Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, organisatieverandering, organisatiecultuur, identificatie, groepsidentificatie, communicatiemiddelen, functionele analyse, semigestructureerd interview
dc.subject.courseuuCommunicatie en Organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record