Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorUnlusoy, A.
dc.contributor.authorWeerd, G. van der
dc.date.accessioned2017-02-21T18:48:00Z
dc.date.available2017-02-21T18:48:00Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25440
dc.description.abstractJenkins, Purushotma, Weigel, Klinton en Robison (2009) stellen met hun theorie dat het belangrijk is dat adolescenten leren reflecteren op hun internetervaringen en ethische normen aanleren, zodat adolescenten verantwoord kunnen handelen op internet. Scholen hebben hierin een belangrijke rol omdat zij veel adolescenten kunnen bereiken. Het doel van het huidige onderzoek is tweeledig: het ontwerpen en valideren van een nieuw onderzoeksinstrument die de houding van adolescenten over verantwoord internetgebruik meet en beschrijvend onderzoek naar demografische verschillen in verantwoord internetgebruik onder adolescenten en de ondersteuning van scholen daarin. Methode Aan dit onderzoek hebben 12- tot en met 18-jarige adolescenten (n = 134) deelgenomen die regulier middelbaar onderwijs volgen in Nederland. Een deel van de participanten zijn geworven via een school in Noord- Nederland en een deel via het netwerk van de onderzoeker. Een Hoofdcomponentenanalyse is uitgevoerd om de validiteit van het ontworpen instrument na te gaan. Verschillende t-testen en ANOVA’s zijn uitgevoerd om de demografische verschillen te onderzoeken. Resultaten Adolescenten handelen soms verantwoord op internet, waarbij meisjes significant meer verantwoord handelen dan jongens. De leeftijd van de adolescenten heeft geen significante invloed. Participanten op vwo- onderwijsniveau en havo-onderwijsniveau scoren significant hoger dan participanten op vmbo/havo-onderwijsniveau. Tevens blijkt dat adolescenten zelden onderwijs krijgen over verantwoord internetgebruik. Conclusie Verantwoord internetgebruik moet beter geïmplementeerd worden in het huidige curriculum. Adolescenten handelen namelijk niet altijd verantwoord en krijgen er zelden onderwijs over. Verder moet er meer onderzoek gedaan worden naar individuele verschillen, zodat scholen hier goed op kunnen inspelen. De ontworpen survey kan hierin uitkomst bieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent426644
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerantwoord Internetgebruik van Adolescenten en de Ondersteuning van Scholen daarin: Een Survey-onderzoek.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVerantwoord internetgebruik; adolescenten; ethisch internetgebruik; reflecteren; media-educatie; scholen; survey-onderzoek.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record