Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwknegt, T.B.
dc.contributor.authorKlaassen, M.E.
dc.date.accessioned2017-02-15T18:22:14Z
dc.date.available2017-02-15T18:22:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25405
dc.description.abstractVoor dit Bachelor Eindwerkstuk is onderzoek verricht naar de educatie over de Rwandese genocide op middelbare scholen in Nederland en Vlaanderen. Er is onderzocht of Graphic Novels kunnen bijdragen aan deze educatie. De hoofdvraag van het onderzoek luidt: In hoeverre kunnen Graphic Novels een rol spelen in de educatie over de Rwandese genocide in Nederland en in Vlaanderen? In het eerste hoofdstuk wordt een synopsis van de genocide in Rwanda gegeven en wordt de Graphic Novel kort ingeleid. Vervolgens wordt getracht middels twee deelvragen antwoord te geven op de hoofdvraag. In het tweede hoofdstuk wordt de eerste deelvraag beantwoord: In hoeverre verschillen de vier Graphic Novels van elkaar in doelstelling? Voor dit eindwerkstuk zijn vier Graphic Novels uitgekozen, namelijk Smile Through the Tears, 100 Days, Deogratias en Child Soldier. Drie van de vier Graphic Novels hebben ten doel mensen te informeren, wat de verhalen bekwaam maakt als educatiemateriaal. In het derde hoofdstuk wordt de tweede deelvraag behandeld: In hoeverre kunnen de besproken Graphic Novels over genocide ingezet worden als educatiemateriaal? Op basis van een discoursanalyse, de analyse in het tweede hoofdstuk en onderzoek naar de kern- en ontwikkelingsdoelen van het Nederlandse en Vlaamse onderwijs is gebleken dat de Graphic Novels ingezet kunnen worden als educatiemateriaal. De voornaamste reden om de stripboeken te utiliseren in de geschiedenisles is dat Graphic Novels aansluiten bij visuele belevingswereld van jongeren. Bovendien kunnen leerlingen door Graphic Novels nieuwe vaardigheden leren. Zo maakt het werken met verschillende representaties van de geschiedenis, leerboek en Graphic Novel, de leerling kritischer en leren scholieren historische bronnen te hanteren. Uit het onderzoek is dan ook naar voren gekomen dat Graphic Novels de geschiedenisles kunnen verrijken en een grote rol kunnen spelen in de educatie over de genocide in Rwanda.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5248512
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleGetekend voor het leven: Educatie over de Rwandese genocide door Graphic Novels
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record