Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, N.
dc.contributor.authorVries, A.B.J. de
dc.date.accessioned2017-02-14T18:20:25Z
dc.date.available2017-02-14T18:20:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25380
dc.description.abstractNieuws- en entertainmentplatform Buzzfeed draaide in de beginjaren volledig op algoritmes die de populairste artikelen van verschillende websites plaatste op Buzzfeed zelf. Het delen van artikelen van andere websites is inmiddels niet meer aan de orde, maar algoritmes bepalen nog wel hoe de site eruit ziet. Dit onderzoek kijkt naar hoe de governance mechanismes achter Buzzfeed, zoals algoritmes, software en de interface, de participatie op het platform sturen en inkaderen. Uit een material object analysis geholpen door een affordance-analyse blijkt dat er twee vormen van participatie op het platform voorkomen. Expliciete participatie laat binnen de community van Buzzfeed gebruikers in beperkte mate artikelen plaatsen, in de vorm die Buzzfeed wil. Impliciete participatie op Buzzfeed verzamelt aan de hand van clicks, uitingen en reacties die gebruikers kunnen achterlaten, persoonlijke gegevens. Deze data onthullen meer over de persoonlijke smaak van gebruikers van Buzzfeed en vormen, doordat Buzzfeed deze informatie verkoopt aan derden, een inkomstenbron. De interactie tussen expliciete en impliciete participatie zorgt er dus op twee verschillende manieren voor dat Buzzfeed inzicht krijgt in de voorkeuren van bezoekers. Het platform speelt hier ook op in, maar met het gevaar dat het de realiteit van bezoekers vervormt. Nieuws- en entertainmentonderwerpen die minder goed aanslaan bij het publiek blijven nu onderbelicht en een deel van de werkelijkheid wordt op die manier genegeerd. De sturing en inkadering door de governance mechanismes op Buzzfeed zijn er dus op gericht om zo veel mogelijk inkomsten en informatie van de bezoekers te verzamelen, maar hebben tegelijkertijd een negatieve invloed op de kijk van de bezoekers op de realiteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent52169
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleParticipatie op Buzzfeed: Gevormd en Gestuurd naar een Algoritmische Realiteit
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsaffordances; expliciete en impliciete participatie; governance mechanisme; participatiecultuur; user-generated content.
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record