Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGorp, B.H. van
dc.contributor.authorSchoneveld, J.
dc.date.accessioned2015-09-21T17:02:13Z
dc.date.available2015-09-21T17:02:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25334
dc.description.abstractInternational tourists in Utrecht: The electronic Word-Of-Mouth to live like a local - Researching the connection between the growing interest in local travel and the use of the electronic Word-Of-Mouth as an information source in international tourism in the city of Utrecht. In dit verkennende onderzoek wordt onderzocht in hoeverre het gebruik van digitale mond- tot-mond reclame als informatiebron in toerisme bijdraagt aan de mogelijkheden voor internationale toeristen in Utrecht om de stad als een plaatselijke bewoner te beleven. Er wordt steeds vaker gesuggereerd dat de aandacht voor het lokale in toerisme toeneemt: toeristen willen de stad als een plaatselijke bewoner ervaren onder het motto ‘live like a local’. Dit type toerist (de ‘local travel toerist’) wil niet aan de oppervlakte blijven, maar zoekt een diepere, authentieke ervaring van de lokale cultuur. Daarnaast heeft de opkomst van het internet en sociale media de communicatiemiddelen in toerisme sterk veranderd de afgelopen decennia. Mond-tot-mond reclame was al lang een hooggewaardeerde informatiebron voor toeristen en zij kunnen deze informatie nu ook online vinden. Digitale mond-tot-mond reclame is snel en makkelijk toegankelijk en kan een toerist recentere en persoonlijkere tips bieden dan bijvoorbeeld een reisgids of de gratis folders van de VVV. Het is daarom mogelijk dat de ‘local travel toerist’ meer gebruik maakt van digitale mond-tot-mond reclame dan andere toeristen. Dit is onderzocht door interviews af te nemen met internationale toeristen in Utrecht, toerisme dienstverleners en experts. Het blijkt dat er in Utrecht drie typen internationale toeristen te onderscheiden zijn: allereerst de ‘local travel toerist’ en daarnaast de ‘individuele massatoerist’ en de ‘toevallige toerist’. Ongeveer een derde van de geïnterviewde toeristen kan worden bestempeld als ‘local travel toerist’. Deze toeristen gebruiken niet significant veel digitale mond-tot-mond reclame. Zij gebruiken het internet wel en hebben vaak contact met plaatselijke bewoners om tips te vergaren. Dit kan verklaard worden doordat de toeristen dit contact tevens zien als een manier om hun eigen horizon te verbreden en zelfontplooiing tot stand te brengen. Met behulp van persoonlijk contact kan de toerist werkelijk opgaan in de cultuur en achterhalen wat er nodig is om de stad als een plaatselijke bewoner te beleven, terwijl digitale mond-tot-mond reclame voor iedereen beschikbaar is en daardoor als minder authentiek ervaren kan worden. Het contact met plaatselijke bewoners betekent dat de informatievoorziening voor ‘local travel toeristen’ lastiger te reguleren is. Immers, men kan niet controleren noch sturen welke informatie een plaatselijke bewoner aan een toerist overdraagt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent50074739
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen_US
dc.titleInternational tourists in Utrecht: The electronic Word-Of-Mouth to live like a local
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTourism; international tourists; local travel; e-WOM; Utrecht
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record