Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMiert, D.K.W. van
dc.contributor.authorBrink, C. van den
dc.date.accessioned2017-01-30T18:40:31Z
dc.date.available2017-01-30T18:40:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25305
dc.description.abstractDeze scriptie haakt in op het debat over de ouderdom van nationalisme. Uit twee zeventiende-eeuwse geschriften (Spiegel der Jeugd, 1614, en Nieuwe Spiegel der Jeugd, 1674), die bedoeld waren om de jeugd te onderwijzen over de oorlogen met respectievelijk Spanje en Frankrijk, blijkt dat er op verschillende manieren duidelijk een poging werd gedaan om vaderlandsliefde bij te brengen. Nationalisme kwam dus al voor in de zeventiende eeuw. Dit sluit aan op de opvattingen van Caspar Hirschi en Lotte Jensen over nationalisme. Tegelijk blijkt dat nationalisme volgens de stringente definitie van Benedict Anderson toen nog niet voorkwam. Al was er sprake van allerlei vormen van vaderlandsliefde, deze waren nog niet zo vastomlijnd als het ideologische nationalisme van de negentiende eeuw.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent345671
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleSpiegels van vaderlandsliefde. Nationalisme in het geschiedenisonderwijs in de Nederlanden in de zeventiende eeuw
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnationalisme, vaderland, natie, patriottisme, zeventiende eeuw, nationale identiteit, onderwijs, geschiedenisonderwijs, Nederland, Republiek, Benedict Anderson, Caspar Hirschi
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record