Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWubbels, T.
dc.contributor.authorBax, M.J.A.
dc.date.accessioned2009-03-11T18:02:03Z
dc.date.available2009-03-11
dc.date.available2009-03-11T18:02:03Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2521
dc.description.abstractIn dit artikel wordt een onderzoek beschreven naar het beeld dat basisschoolleerlingen hebben van hun leerkracht. Er is onderzocht of de kenmerken van de leerkracht (ervaring en geslacht) en kenmerken van de leerlingen (geslacht, leeftijd en etniciteit) van invloed zijn op en zorgen voor verschillen in het beeld dat leerlingen hebben van hun leerkracht. Het beeld van leerlingen is in kaart gebracht met behulp van het model Interpersoonlijk Leraarsgedrag dat bestaat uit de twee dimensies invloed en nabijheid. Er is gebruik gemaakt van een aangepaste versie van de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag zodat deze in groep 6, 7 en 8 van de basisschool afgenomen kon worden. 502 leerlingen in Tilburg en Breda hebben de vragenlijst, die ook een deel bevatte waarin naar de achtergrondkenmerken van de leerling werden gevraagd, ingevuld. Op basis van eerder onderzoek kan verwacht worden dat de kenmerken geslacht van de leerling en het geslacht van de leerkracht niet van invloed zullen zijn op het beeld van leerlingen van hun leerkracht. De kenmerken leeftijd, ervaring leerkracht en etniciteit van de leerlingen zullen daarentegen wel voor een significant verschil kunnen zorgen in het beeld van leerlingen op de dimensies nabijheid en invloed. Er is een meervoudige variatieanalyse uitgevoerd om de hypothesen te toetsen. Op de dimensie invloed zorgen het geslacht van de leerling, de interactie tussen de leeftijd van de leerling en de ervaring van de leerkracht, de interactie tussen de leeftijd van de leerling en het geslacht van de leerlingen en de interactie tussen de ervaring van de leerkracht en de etniciteit van de leerling voor een significant verschil. Op de dimensie nabijheid zijn dit het geslacht en de ervaring van de leerkracht en de interactie tussen de leeftijd van de leerling en het geslacht van de leerkracht. Voor een volgend onderzoek met deze opzet is het aan te bevelen om voor een grotere respondentengroep te kiezen om zo duidelijkere significante verschillen te hebben op vooral de interactie-effecten. In dit onderzoek is het namelijk zo dat deze significante verschillen door een kleine groep worden bepaald.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent576989 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBasisschoolleerlingen en hun beeld van de leerkracht in relatie tot verschillende kenmerken van leerling en leerkracht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record