Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWilts, A.
dc.contributor.authorPous, N.M. de
dc.date.accessioned2017-01-27T20:27:27Z
dc.date.available2017-01-27T20:27:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25128
dc.description.abstractEen schoner Oosterhout ligt voor het oprapen is de titel van mijn scriptie ter afronding van de master Communicatie, Beleid en Management. De gemeente Oosterhout kampt al enkele jaren met het probleem zwerfafval en het bijplaatsen van afval naast de ondergrondse afvalcontainer. In twee wijken in Oosterhout, namelijk de Dammenbuurt en de Burcht, is dit al lange tijd een bron van ergernis. De afdeling communicatie van de gemeente Oosterhout richt zich op problemen die zich voordoen op verschillende terreinen, en probeert hierbij het gedrag van burgers te beïnvloeden. De gemeente Oosterhout is een samenwerking gestart met het adviesbureau Novi Mores, dat gespecialiseerd is in gedragsbeïnvloeding. Op basis van het ontvangen advies van Novi Mores is de gemeente een poster- en stickercampagne gestart, bestaande uit stickers op de twee locaties en A0-posters door heel de stad. De gemeente heeft echter niet de tijd en middelen om het effect van deze campagnes te meten. Ik heb voor mijn onderzoek met drie experts gesproken die mij van advies voorzien hebben hoe campagnes het beste gemeten kunnen worden. Een combinatie van deze drie adviezen heb ik toegepast in de praktijk. Door het houden van interviews met acht burgers uit de Burcht en acht burgers uit de Dammenbuurt heb ik geprobeerd te achterhalen wat burgers vinden van de kwaliteit van het huidige beleid. Een opmerkelijk resultaat is dat slechts één respondent de A0-posters bewust heeft gezien. De respondenten deden ook uitspraken over de helderheid en het uiterlijk van de poster. Vrijwel alle respondenten vonden de poster helder, maar toch werd de poster over het algemeen wèl te onopvallend, donker en druk gevonden. Daarnaast is er met de respondenten gesproken over de stickercampagne. Drie van de zestien respondenten heeft de sticker aangenomen en op zijn of haar deur geplakt. De rest van de respondenten herkende de sticker niet. Over het uiterlijk van de stickers waren de respondenten erg positief. Uit de interviews blijkt dat burgers vaak wel bereid zijn mee te willen werken aan een schonere buurt, maar soms barrières ondervonden worden, waardoor zij hun afval niet op de juiste wijze kunnen aanbieden. Al met al staat de gedachte achter de campagnes als een huis. Er zijn echter wel nog wat kanttekeningen te plaatsen bij de uitvoering van het beleid. Burgers zijn over het algemeen positiever over de stickercampagne dan over de postercampagne. De campagne zou al veel meer vruchten af kunnen werpen als het flankerend beleid goed aansluit bij de campagnes. Bovendien zijn de posters en stickers vaak over het hoofd gezien. Door het permanent plaatsen of opvallender maken van posters en stickers zou dit al verholpen kunnen worden. Wanneer de gemeente deze tips meeneemt in het aanpassen van het huidige beleid òf bij het ontwerpen van nieuwe campagnes, dan ligt een schoner Oosterhout ècht voor het oprapen!
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1862059
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen schoner Oosterhout ligt voor het oprapen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbeleidsevaluatieonderzoek, zwerfafval, campagne, campagnes, bijplaatsing, gemeente, beleid, communicatie, gedrag, attitude, Oosterhout, case-study, foot-in-the-door, Cialdini, flankerend beleid, voorspellers, automatisch, beredeneerd, evaluatie
dc.subject.courseuuCommunicatie, beleid en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record