Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDHondt, R.
dc.contributor.authorHolwerda, M.A.
dc.date.accessioned2017-01-11T18:00:29Z
dc.date.available2017-01-11T18:00:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25035
dc.description.abstractDit onderzoek heeft in kaart gebracht welke culturele percepties van tijd er actief zijn binnen een multiculturele afdeling van een internationaal bedrijf. De theorieën die hiervoor als basis hebben gediend zijn afkomstig van de Amerikaans cultureel antropoloog E.T. Hall (1973, 1976, 1983), die de wereld opdeelt op basis van tijdsperceptie in twee verschillende cultuur typen: culturen die neigen naar een monochronisch en lineair tijdsbesef en culturen die neigen naar een polychronische en circulaire tijdsconceptie. Om deze dimensies te testen, is een vragenlijstonderzoek uitgevoerd binnen een zeer multiculturele afdeling van Booking.com, een wereldwijd gevestigd, maar van oorsprong Nederlands bedrijf. Voor het analyseren van de gegeven antwoorden werden de deelnemende participanten ingedeeld in de eerdergenoemde classificatie op basis van tijdsperceptie (monochronisch versus polychronisch). De kenmerken die toebehoren aan beide dimensies zijn verwerkt in de vraagstellingen om zodoende patronen te kunnen ontdekken in de antwoorden van de participanten. Hieruit is gebleken dat beide groepen- zowel de Monochronic Time als de Polychronic Time groep- voornamelijk neigen naar de kenmerken van het Monochronic Time tijdsstelsel. Dit is een uitkomst die niet geheel in lijn is met de theorieën van Hall, die meer diversificatie tussen de beide groepen suggereert. Een verklaring zou in dit geval gezocht kunnen worden bij het aanpassen van Polychronic Time culturen aan het cultureel tijdsstelsel dat bij het bedrijf gehanteerd wordt: in het geval van dit onderzoek een Monochronic Time-model.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1751711
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoes
dc.titleLas percepciones culturales de tiempo dentro de una empresa internacional y multicultural en Holanda
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspercepciones de tiempo, tiempo monocrónico, tiempo policrónico
dc.subject.courseuuInterculturele communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record