dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slof, B. | |
dc.contributor.advisor | Janssen, J.J.H.M | |
dc.contributor.author | Köhler, R. | |
dc.date.accessioned | 2016-12-21T18:00:29Z | |
dc.date.available | 2016-12-21T18:00:29Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25005 | |
dc.description.abstract | In dit quasi-experimentele onderzoek is gekeken of het ondersteunen van sociale vaardigheden die nodig zijn voor Coöperatief Leren (CL) effect hebben op de coöperatieve vaardigheden van leerlingen binnen cluster vier van het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Uit eerder onderzoek is niet gebleken wat voor effect dit heeft op de coöperatieve vaardigheden van leerlingen. Uit eerder onderzoek werd verondersteld dat een effect kon worden verwacht op de cognitieve prestaties van leerlingen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 47 VSO leerlingen. Voorafgaand aan de coöperatieve leertaak (CL-taak) werd een coöperatieve vaardigheidsvragenlijst afgenomen. De experimentele conditie (N = 20) kreeg vervolgens een training in sociale vaardigheden voor CL waarna beide condities (N = 47) de taak uitvoerden. Zowel de experimentele als de controle conditie kreeg na uitvoering van de taak wederom de coöperatieve vaardigheidsvragenlijst. Daarnaast werden de producten van de CL-taak gescoord middels een rubrics. Resultaten: de experimentele groep heeft geen verschil laten zien met de controle groep tussen de voor- en nameting van de coöperatieve vaardigheden t (22) = -1.29, p > .05, d = .27. Tenslotte heeft de controle conditie significant hoger gescoord op de CL-taak dan de experimentele conditie t (45) = 2.41, p < .05, d = .34. Een eenduidige verklaring is hiervoor niet gevonden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 536230 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Ondersteuning van Coöperatieve Vaardigheden in het Voortgezet Speciaal Onderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | coöperatief leren; leerprestatie; sociale vaardigheden; coöperatieve vaardigheden;voortgezet speciaal onderwijs | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |