dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Londen-Barentsen, M. van | |
dc.contributor.advisor | Tuijl, C. van | |
dc.contributor.author | Hegeman, M. | |
dc.date.accessioned | 2015-09-04T17:00:58Z | |
dc.date.available | 2015-09-04T17:00:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24889 | |
dc.description.abstract | Doelstelling: In dit onderzoek is er gekeken naar het effect van Zippy’s Vrienden op sociaal emotionele vaardigheden, gedragsproblemen en academische prestaties. Methode: 1177 kinderen van 29 scholen namen deel aan deze studie. De analyses zijn gebaseerd op een experimenteel design met drie verschillende metingen. Interviews zijn afgenomen bij kinderen en aanvullend hebben leerkrachten en ouders vragenlijsten ingevuld. De data zijn geanalyseerd met behulp van multi-level analyses in ‘Stata’. Resultaten: De kinderen in de experimentele conditie gingen vooruit in emotieherkenning en adaptieve vaardigheden. Ouders zagen ook een verbetering in sociaal emotionele vaardigheden en een afname in externaliserend probleemgedrag. Leerkrachtrapportages lieten geen significante verschillen zien. Er werden geen effecten gevonden van Zippy’s Vrienden op academische prestaties. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 615653 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Effecten van Zippy’s Vrienden in Nederland: Een schoolprogramma ter bevordering van psychische gezondheid | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Zippy’s Vrienden; RCT; sociaal emotionele vaardigheden; coping; probleemgedrag; academische prestaties | |
dc.subject.courseuu | Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken | |