Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOosterwegel, A
dc.contributor.authorLankman, T.J.
dc.date.accessioned2016-11-30T18:00:44Z
dc.date.available2016-11-30T18:00:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24886
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over de vraag waarin kinderen van 8 tot 12 jaar (M=10.06, SD=1.15) geïnteresseerd zijn en of intrinsieke motivatie voor school verband houdt met waargenomen keuzevrijheid en interesses zowel binnen als buiten school. Door middel van open vragen zijn interesses in kaart gebracht. De motivatie is onderzocht met Harter’s motivatie schaal (1981a). De waargenomen keuzevrijheid is onderzocht met de Leer Klimaat Vragenlijst (Williams & Deci, 1996). Data zijn verkregen van 89 schoolkinderen van drie Nederlandse basisscholen. Er is gebruik gemaakt van een multi-informant cross-sectioneel design, en het onderzoek is correlationeel van aard. Kinderen blijken binnen school vooral geïnteresseerd in gym en de creatieve vakken. Buiten school zijn ze vooral geïnteresseerd in buitenspelen en sporten. Intrinsieke motivatie, gerapporteerd door de leerling, blijkt significant maar zwak samen te hangen met interesses binnen en buiten school. Dit verband werd niet gevonden voor de intrinsieke motivatie gerapporteerd door de leerkracht. Er werd geen verband gevonden tussen waargenomen keuzevrijheid en intrinsieke motivatie voor school.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent640677
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Gebrek aan Schoolse Intrinsieke Motivatie en de Invloed van Interesses van het Kind
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIntrinsieke motivatie voor school; persoonlijke interesses; waargenomen keuzevrijheid
dc.subject.courseuuKlinische kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record