Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchutjens, V.A.J.M.
dc.contributor.authorExterkate, M.H.
dc.date.accessioned2016-11-25T18:00:26Z
dc.date.available2016-11-25T18:00:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24828
dc.description.abstractAanleiding en vraagstelling De afgelopen decennia worden jonge bedrijven steeds vaker gezien als banenmotor voor de economie (Henrekson & Johanson, 2010; Czarnitzki & Delanote, 2012; Haltiwanger et al., 2013). Echter, slechts een klein deel van deze bedrijven groeit daadwerkelijk door. De vooruitzichten van jonge bedrijven zijn zeer onzeker; de meerderheid van de jonge bedrijven gaat failliet in de eerste vijf jaar (Sarasvathy et al., 2011; Jenkins et al., 2014). De relatief beperkte groei van veel jonge bedrijven gecombineerd met het belang voor de regionale banenontwikkeling heeft geleid tot veel onderzoek naar verklaringen waarom sommige jonge bedrijven harder groeien dan andere. Of een bedrijf groeit, is afhankelijk van de aanwezigheid van groeiversnellers en de eliminatie van groeivertragers (Engel, 2002). De vraag is of ondernemers zelf ook deze groeiversnellers en -vertragers ervaren en percipiëren. Wellicht kunnen door ondernemers gepercipieerde groeiversnellers en –vertragers leiden tot nieuwe inzichten voor regionaal beleid om werknemersgroei te stimuleren. Bovendien is onderzoek naar de perceptie van ondernemers op versnellers en vertragers van werknemersgroei zeer beperkt. De centrale vraag in deze studie luidt dan ook: Wat zijn versnellers en vertragers van werknemersgroei van jonge bedrijven, en in hoeverre worden deze verschillend gepercipieerd door ondernemers uit contrasterende regio’s? Theorie en aanpak Allereerst is een literatuurstudie gedaan. Dit heeft geresulteerd in een overzicht van verschillende versnellers en vertragers van werknemersgroei van jonge bedrijven. Ook is onderzocht welke mogelijke ondernemers en –bedrijfskenmerken samenhangen met de perceptie van ondernemers op diezelfde versnellers en vertragers. Daarna is kwalitatief onderzoek uitgevoerd in de regio’s Groot-Amsterdam en Agglomeratie ’s-Gravenhage, waarbij 22 ondernemers zijn geïnterviewd. Aan deze ondernemers is gevraagd welke versnellers en vertragers zij hebben ervaren bij het wel of niet aannemen van personeel. Ook is onderzocht in hoeverre deze versnellers en vertragers verschillend zijn gepercipieerd tussen ondernemers, en in hoeverre deze factoren verschillen tussen beide regio’s. Bevindingen Het grootst aantal ondernemers ziet een divers netwerk, met zowel zakelijke als persoonlijke contacten, als versneller van werknemersgroei. Dit netwerk zorgt voor het verkrijgen van klanten, morele steun en waardevolle informatie. Daarna wordt de groeisterkte van de sector en een hoge status en legitimiteit het meest genoemd door ondernemers. Ook productinnovatie en verschillende bedrijfsstrategieën worden door veel ondernemers gezien als groeiversneller. De economische crisis wordt daarentegen door het merendeel van de ondernemers als belemmering van werknemersgroei ervaren, net als gebrek aan groeiambitie en de aantrekkelijkheid van het inhuren van ZZP’ers. Ook fluctuerende inkomsten, ingrijpende veranderingen in de sector en krapte op de arbeidsmarkt worden relatief vaak gezien als groeivertrager. Het blijkt verder dat een groot deel van de groeiversnellers die genoemd zijn in de wetenschappelijke literatuur die betrekking hebben op persoonlijke eigenschappen, niet door de ondernemers worden gepercipieerd. Ondernemers lijken geneigd te zijn eerder te denken aan externe factoren. Voor verschillende bedrijfsstrategieën, de economische crisis, regionale clustering, de uitstraling van de regio, de aantrekkelijkheid van het inhuren van ZZP’ers en het ZZP-karakter van een sector zijn juist geen verbanden gevonden in de wetenschappelijke literatuur over werknemersgroei van jonge bedrijven. Dit biedt mogelijkheden voor nader onderzoek. Van de volgende ondernemers- en bedrijfskenmerken is onderzocht of deze samenhangen met de perceptie van ondernemers: ondernemerservaring, werkervaring in dezelfde sector, een ondernemersplan, bedrijfsgrootte en eerdere werknemersgroei. Uit het onderzoek komt naar voren dat ondernemers met deze kenmerken een aantal verschillende groeivertragers en –versnellers ervaren. Vooral ondernemers van kleinere bedrijven noemen relatief vaker bepaalde groeivertragers ten opzichte van ondernemers van grotere bedrijven, namelijk een gebrek aan groeiambitie, fluctuerende inkomsten, ingrijpende veranderingen in de sector en de aantrekkelijkheid van het inhuren van ZZP’ers noemen. Daarnaast percipiëren ondernemers een gebrek aan groeiambitie telkens verschillend; bij alle eerder genoemde ondernemers- en bedrijfskenmerken zijn er grote verschillen. Verder is vergeleken of ondernemers verschillende factoren noemen in de contrasterende regio’s Groot-Amsterdam en Agglomeratie ’s-Gravenhage. Daarbij geven ondernemers uit Groot-Amsterdam aanzienlijk vaker aan dat regionale clustering en de uitstraling van de regio’s groeiversnellers zijn, terwijl ondernemers in Agglomeratie ’s-Gravenhage vaker de economische crisis en fluctuerende inkomsten als groeivertrager ervaren. Aanbevelingen Op basis van de onderzoeksresultaten kunnen een aantal aanbevelingen worden gedaan aan beleidsmakers om werknemersgroei van jonge bedrijven te stimuleren. Allereerst kunnen lokale en regionale overheden netwerkmogelijkheden faciliteren voor ondernemers; een overgroot deel van de ondernemers geeft aan het netwerk bijdraagt aan de werknemersgroei. Ten tweede kan het in vaste loondienst nemen van werknemers financieel aantrekkelijker en minder risicovol worden gemaakt, waardoor ondernemers overstappen van het inhuren van ZZP’ers naar het aannemen van vast personeel. Ten derde kunnen overheden krapte op de arbeidsmarkt op in de verschillende (sub)sectoren identificeren, en beleid ontwikkelen om deze (sub)sectoren aantrekkelijker voor potentiele werknemers door (om)scholing. Ten vierde is het advies om ondernemers van jonge bedrijven te informeren over mogelijke belemmeringen en succesfactoren, zodat zij kunnen anticiperen op mogelijke belemmeringen en kunnen leren van succesfactoren; hier is immers veel onderzoek naar gedaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2364953
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKijk op groei: een onderzoek naar de perceptie van ondernemers op werknemersgroei van jonge bedrijven.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsjonge bedrijven, werknemersgroei, bedrijfsgroei, ondernemers, perceptie, start-ups
dc.subject.courseuuEconomische geografie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record