Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, W.M
dc.contributor.authorRutgers, C.H.E.
dc.date.accessioned2016-11-15T18:00:33Z
dc.date.available2016-11-15T18:00:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24780
dc.description.abstractEen groot aantal studenten loopt tegen begripsproblemen aan wanneer het gaat om het lezen en doorgronden van wetenschappelijke teksten. Het gebruik van lastige terminologie, het persuasieve karakter en andere contextuele eigenschappen van deze teksten, leiden vaak tot onvoldoende tekstbegrip bij studenten. Het vooraf geven van instructies zou een positieve invloed kunnen hebben op het tekstbegrip. Van Lacum (2013) ontwikkelde het Scientific Argumentation Model om studenten een hulpmiddel aan te reiken om onderzoeksliteratuur beter te begrijpen. In tutorgroepen leerden eerstejaarsstudenten om met dit model te werken, wat leidde tot positieve resultaten ten aanzien van de leesprestaties van deze studenten. Zoals ook in het onderzoek van Van Lacum, lag de focus bij veel andere voorgaande onderzoeken bij een groep onervaren lezers, namelijk middelbare scholieren en eerstejaarsstudenten. Maar hoe vaardig zijn gevorderden studenten eigenlijk wat betreft het kunnen doorgronden van wetenschappelijke literatuur? En is er een verschil tussen de leesprestaties van tweedejaarsstudenten en de leesprestaties van derdejaarsstudenten? Om hier een antwoord op te kunnen geven is in dit descriptieve onderzoek gekeken naar de leesprestaties van tweede en derdejaarsstudenten van de opleiding Nederlandse taal en cultuur. Aan de hand van een wetenschappelijk artikel en een vragenlijst, gebaseerd op het Scientific Argumentation Model, werd onderzocht in hoeverre de studenten in staat waren om de belangrijkste punten uit een wetenschappelijke tekst te halen. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat zowel tweede- als derdejaarsstudenten zeker beschikken over de vaardigheid om bepaalde belangrijke aspecten in een tekst te signaleren, maar dat zij ook een heel aantal belangrijke punten nog vergaten op te schrijven dan wel over het hoofd hebben gezien. Er werd wel een verschil gevonden in leestijd tussen de twee groepen studenten. De derdejaarsstudenten lazen de tekst significant sneller dan de jongerejaarsstudenten. Er werd door de derdejaarsstudenten niet een hogere score behaald maar wel bleken zij snellere lezers te zijn dan de tweedejaarsstudenten. Meer ervaring met het lezen van wetenschappelijke literatuur zou er dus voor kunnen zorgen dat studenten sneller gaan lezen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent415392
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe leesprestaties van studenten. Een descriptief onderzoek naar de leesprestaties van tweede en derdejaarsstudenten van de opleiding Nederlandse taal en cultuur bij het lezen van wetenschappelijke literatuur.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record