dc.description.abstract | Tot op heden was er weinig bekend over de communicatieve verhoudingen tussen middelgrote en kleine bedrijven en hun leveranciers. In de literatuur werden de communicatieve verhoudingen tussen organisaties en leveranciers wel besproken, maar dit ging over multinationals. In dit onderzoek zijn, aan de hand van een case, de communicatieve verhoudingen tussen middelgrote en kleine bedrijven en hun leveranciers onderzocht.
De case gaat over de communicatieve verhoudingen tussen een leverancier van buitenlandse boeken, CB’s Groothandel, en de Nederlandse boekhandelaren. CB’s Groothandel en de boekhandelaren zijn als case vergelijkbaar met andere leveranciers die middelgrote en kleine bedrijven als klant hebben. Aan de hand van een voor- en een hoofdonderzoek is antwoord gegeven op de volgende onderzoeksvraag: Hoe verhouden de informatiebehoeften van kleine, middelgrote en grote CB’s Groothandelsklanten zich tot de huidige manier van communiceren van CB’s Groothandel over de verschillende producten?
Het vooronderzoek bestond uit vijf semigestructureerde interviews met de boekhandelaren. De interviews zijn afgenomen om een eerste beeld te krijgen van de problematiek van CB’s Groothandelsklanten. De belangrijkste uitkomsten waren dat boekhandelaren zo veel informatie ontvangen, dat ze die niet meer kunnen verwerken en dat ze het huidige contact met de accountmanagers erg prettig vinden. De resultaten van de interviews zijn vervolgens gebruikt om een goede vragenlijst te kunnen maken, zodat de vragen voor het hoofdonderzoek goed geformuleerd konden worden. De vragenlijst betrof onder andere de informatiebehoeften van de boekhandelaren en is verzonden naar vierhonderd CB’s Groothandelsklanten. Uit de resultaten kwam naar voren dat CB’s Groothandelsklanten hoofdzakelijk interesse hebben voor informatie over buitenlandse boeken waarmee iets speciaals aan de hand is. Een boek wint bijvoorbeeld een prijs, heeft een speciale korting of de schrijver ervan komt naar Nederland. Daarnaast raadpleegden de boekhandelaren de volgende communicatiekanalen het meest: www.cbonline.nl, ‘Coming Soon’ en de wekelijkse nieuwsbrief. Concluderend kan gezegd worden dat de informatiebehoeften van CB’s Groothandelsklanten voldoende worden bediend met de huidige communicatiekanalen van CB’s Groothandel. Er waren geen verschillen tussen kleine, middelgrote en grote klanten.
Voor een goede communicatieve verhouding tussen middelgrote en kleine bedrijven en leveranciers is het van belang dat de informatie afgestemd is op de wensen van het bedrijf dat de producten inkoopt. Persoonlijk contact en het gebruik van meerdere communicatiekanalen is erg belangrijk voor een goede verkooprelatie. | |