Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Es, M
dc.contributor.advisorNijboer, T
dc.contributor.authorBraber, W.
dc.date.accessioned2016-11-04T18:00:24Z
dc.date.available2016-11-04T18:00:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24696
dc.description.abstractHet doel van deze studie is het in kaart brengen van het cognitief functioneren over tijd bij ALS patiënten. De ECAS wordt gebruikt om meerdere cognitieve domeinen te meten die specifiek en niet specifiek zijn voor de ziekte. In dit londitudinale onderzoek wordt een verbetering in cognitie gevonden die tenminste deels te wijten is aan leereffecten. Het is mogelijk dat deze leereffecten cognitieve achteruitgang maskeren bij patiënten met bulbaire onset en patiënten met een herhaalde expansie van het C9orf72 gen, waarbij geen significante verschillen over tijd worden gevonden. Dus in dit onderzoek is geen cognitieve achteruitgang gevonden terwijl dit werd verwacht, dit komt waarschijnlijk door de heterogeniteit van de populatie en de leereffecten. In de toekomst is het belangrijk om leereffecten tegen te gaan met een B-versie van de ECAS en moet er gecontroleerd worden voor ziekteprogressie om cognitie bij ALS patiënten in kaart te kunnen brengen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent768175
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMeasurements of cognitive functioning in ALS patients: a longitudinal study
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsALS; cognition; longitudinal; MND; ECAS
dc.subject.courseuuNeuropsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record