Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHenrichs, H.
dc.contributor.authorMaasakkers, E.J.
dc.date.accessioned2015-09-21T17:01:21Z
dc.date.available2015-09-21T17:01:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24655
dc.description.abstractImmaterieel erfgoed wordt vaak niet serieus wordt genomen als bron van historisch besef, om verschillende redenen; zo stamt het af van 'verzonnen verhalen' als de grand narratives van de natiestaten en wordt het vaak op een populaire manier gebruikt voor entertainment en 'gezelligheid'. Daarom wordt in deze scriptie onderzocht of het immaterieel erfgoed in Nederland, ondanks de populaire manieren waarop het gebruikt wordt in deze maatschappij, toch zou kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van historisch besef bij jongeren. Jongeren zijn een interessante doelgroep, omdat vaak wordt aangegeven dat zij niet werkelijk historisch besef ontwikkelen op school, en immaterieel erfgoed hier wellicht een hulpstuk bij zou kunnen zijn. Hiervoor worden ten eerste de begrippen historisch besef, immaterieel erfgoed en traditie gedefinieerd. Vervolgens worden een aantal theorieën over immaterieel erfgoed en historisch besef besproken, en worden interviews met jongeren die betrokken zijn bij immaterieel erfgoed geanalyseerd om te zien in welke mate zij historisch besef hebben ontwikkeld door deze betrokkenheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent14809978
dc.format.extent14808848
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleToen was toen, nu is nu: over de functie van immaterieel erfgoed bij de ontwikkeling van historisch besef bij jongeren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsimmaterieel erfgoed, erfgoed, jongeren, historisch besef, educatie, ontwikkeling, erfgoedonderwijs, traditie, Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record