Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMerx, S.
dc.contributor.authorVries, S. de
dc.date.accessioned2016-09-21T17:00:32Z
dc.date.available2016-09-21T17:00:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24373
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de dimensies van ruimte in “audio-theater”. De term audio-theater beschrijft voorstellingen die op specifieke locaties, buiten het theater, plaatsvinden en waarbij de individuele ervaring van de toeschouwer wordt bemiddeld door een koptelefoon. Maar de koptelefoon is niet het enige medium dat kenmerkend is voor audio-theater. In de voorstelling Agoraphobia wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een mobiele telefoon. Door gebruik te maken van een intermediale voorstellingsanalyse is de rol van het medium mobiele telefoon in relatie tot de ruimte in Agoraphobia verder bestudeerd. Ten eerste is vastgesteld dat in Agoraphobia de ruimte verschillende functies kan hebben. Vervolgens zijn vier functies geselecteerd van waaruit de rol van de mobiele telefoon in relatie tot de constructie van ruimte beter geduid kon worden. Deze vier functies, namelijk stage space, fictional place, presentational space en performance space zijn in de analyse allemaal apart besproken. Dit leverde onder andere het inzicht op dat de mobiele telefoon bemiddelt bij de relatie tussen de toeschouwer en performer. Er is door de mobiele telefoon namelijk sprake van een vorm van audile telepresence. Dit betekent dat de toeschouwer en performer elkaar slechts in tijd en niet in ruimte ontmoeten. Verder werd duidelijk dat de mobiele telefoon de realiteit van het plein weet te verbinden met de realiteit van de voorstelling, waardoor er onder andere sprake is van metonymische ruimte. De toeschouwer wordt via de mobiele telefoon in staat gesteld deze beide ruimtes te ervaren. Bovendien wordt de toeschouwer door mobiele telefoon in staat gesteld tot het verkennen van het plein, omdat hij niet aan een plaats gebonden is. De belangrijkste vaststelling is in ieder geval dat het medium mobiele telefoon mogelijkheden biedt om de grenzen van ruimte in een theatervoorstelling zoals Agoraphobia te verleggen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent569904
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen en al oor. De rol van de mobiele telefoon in audio-theater.
dc.type.contentPre-master Project
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTheaterwetenschap (Theatre Studies)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record