dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Ven, S. van der | |
dc.contributor.advisor | Hoogmoed, A. van | |
dc.contributor.author | Vries, R. de | |
dc.date.accessioned | 2015-09-18T17:00:54Z | |
dc.date.available | 2015-09-18T17:00:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24200 | |
dc.description.abstract | Studenten worden voortdurend van feedback voorzien als stimulans hun prestaties te verbeteren. Ze ontvangen voornamelijk normatieve feedback, waarbij de student vergeleken wordt met de algemene norm. Verschillende onderzoeken geven weer dat normatieve feedback invloed heeft op emoties. Deze kunnen weer van invloed zijn op de semantische taalverwerking. Er is echter nog weinig bekend over hoe feedback direct invloed heeft op de semantische taalverwerking. Daarnaast toont onderzoek aan dat de kwaliteit van het werkgeheugen invloed heeft op prestaties, maar er is weinig bekend over werkgeheugen in relatie tot semantische taalverwerking. Dit onderzoek richtte zich op verwachte normatieve feedback en hoe deze van invloed is op de directe en lange termijn semantische taalverwerking. Er werd tevens gekeken of werkgeheugen een beïnvloedende factor is op deze relatie. Aan 47 studenten sociale wetenschappen werden verschillende taken voorgelegd, waarbij de directe semantische taalverwerking (middels de N400 component) en de semantische taalverwerking op lange termijn (middels een zin-aanvultaak taak) werden gemeten. Een voor- en nameting werden meegenomen. De kwaliteit van het werkgeheugen werd vooraf gemeten middels de Digit Span. De studenten zijn random aan de verschillende condities toegewezen en verwachtten aan het einde normatieve of zelf-referentiële feedback. Resultaten toonden aan dat normatieve verwachte feedback geen afname in prestaties liet zien op de semantische taalverwerking (zowel direct als lange termijn). Daarnaast was het werkgeheugen geen beïnvloedende factor op deze relatie. Ondanks dat de verwachtingen niet zijn uitgekomen, biedt dit onderzoek wel ingang voor vervolgonderzoek. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 373238 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van verwachte feedback op semantische taalverwerking met het werkgeheugen als modererende factor | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | normatieve feedback; zelf-referentiële feedback; semantische taalverwerking; werkgeheugen | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |