dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | dr. M.L. Meuwese, dr. G.J.P. Kieft | |
dc.contributor.author | Goudsmit, E.S.A.M. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-05T17:00:50Z | |
dc.date.available | 2016-09-05T17:00:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24099 | |
dc.description.abstract | De Barberini Faun, opgegraven in 1625 in Rome, is een Hellenistisch, marmeren beeld dat zich nu bevindt in de Glyptothek in München. Het erotische, vrij realistische beeld heeft diverse restauraties ondergaan en oogstte sinds de tweede restauratie in 1679 veel bewondering. Dit kwam vooral omdat de Faun toen van een liggende naar een zittende positie werd veranderd. Dit heeft veel gevolgen gehad voor zijn reputatie. Het beeld werd gedurende de 17e en de 18e eeuw middelpunt van een esthetische twist tussen de Fransen en de Duitsers, te weten tussen E.M. Falconet en J.J. Winckelmann. Deze thesis is een soort reputatiegeschiedenis en gaat over welke eigenschappen wel en welke niet werden gewaardeerd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 5730091 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Barberini Faun, sa nature et les plis de sa chair | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Barberini Faun, restauratiegeschiedenis, reputatiegeschiedenis, kopie door Bouchardon, twist tussen Falconet en Winckelmann, waardering door Raguenet, sublieme weergave van vlees en bloed, erotisch beeld. | |
dc.subject.courseuu | Kunstgeschiedenis | |