Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisordr. M.L. Meuwese, dr. G.J.P. Kieft
dc.contributor.authorGoudsmit, E.S.A.M.
dc.date.accessioned2016-09-05T17:00:50Z
dc.date.available2016-09-05T17:00:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24099
dc.description.abstractDe Barberini Faun, opgegraven in 1625 in Rome, is een Hellenistisch, marmeren beeld dat zich nu bevindt in de Glyptothek in München. Het erotische, vrij realistische beeld heeft diverse restauraties ondergaan en oogstte sinds de tweede restauratie in 1679 veel bewondering. Dit kwam vooral omdat de Faun toen van een liggende naar een zittende positie werd veranderd. Dit heeft veel gevolgen gehad voor zijn reputatie. Het beeld werd gedurende de 17e en de 18e eeuw middelpunt van een esthetische twist tussen de Fransen en de Duitsers, te weten tussen E.M. Falconet en J.J. Winckelmann. Deze thesis is een soort reputatiegeschiedenis en gaat over welke eigenschappen wel en welke niet werden gewaardeerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5730091
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Barberini Faun, sa nature et les plis de sa chair
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBarberini Faun, restauratiegeschiedenis, reputatiegeschiedenis, kopie door Bouchardon, twist tussen Falconet en Winckelmann, waardering door Raguenet, sublieme weergave van vlees en bloed, erotisch beeld.
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record