Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.authorBakker, L.
dc.contributor.authorBos, K.E. van den
dc.contributor.authorBurgers, R.J.
dc.contributor.authorDamen, R.L.
dc.date.accessioned2016-09-02T17:01:02Z
dc.date.available2016-09-02T17:01:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24049
dc.description.abstractNederlands: Samenvatting Dit onderzoek richt zich op de vraag wat de ervaringen van ouders in de gemeente Barneveld zijn met de Pedagogische Civil Society (PCS). Ervaringen zijn onderverdeeld in vier constructen die tezamen de PCS vormen: het openstaan voor gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid, het geven en ontvangen van opvoedsteun, de ontmoetingsplekken in de buurt en de visie op het sociaal klimaat in de buurt. Data is verzameld via een kwantitatieve vragenlijst die ingevuld is door ouders met thuiswonende kinderen tot 18 in de gemeente Barneveld (N=357). Uit de resultaten komt naar voren dat respondenten ambivalent zijn in het betrekken van andere personen bij de opvoeding. Religieuze respondenten lijken meer open te staan voor het delen van opvoedingsverantwoordelijkheid. Daarnaast geven bijna alle respondenten aan dat ze zowel opvoedsteun geven als ontvangen. Informele steun komt voornamelijk van eigen ouders in tegenstelling tot formele steun die voornamelijk vanuit school gegeven wordt. De meeste respondenten ontmoeten elkaar op speelpleinen in de directe nabijheid van hun huis. Daarnaast geven de meeste respondenten aan dat ze een positief sociaal klimaat ervaren in hun buurt. Concluderend lijkt het erop dat de basisvoorwaarden voor PCS aanwezig zijn in de gemeente Barneveld, maar dat deze uitgebreid en versterkt kunnen worden. Trefwoorden: Pedagogische Civil Society (PCS), gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid, opvoedsteun, ontmoetingsplekken, sociaal klimaat. Engels: Abstract The current study explores to which extent respondents experience the Pedagogical Civil Society (PCS) in the municipality Barneveld. Respondents experiences are divided in four constructs that characterize PCS: Their willingness to share parenting responsibility, give and receive parenting support, meeting points in the area and social climate in their neighbourhood. Data was collected through a quantitative survey (N=357) by the municipality Barneveld. Results show respondents in Barneveld are ambivalent about involving others in childrearing practices, religious respondents seem to be more positive to share parenting responsibility. Almost all respondents indicate they both receive and give parenting support. Most informal parenting support is received from their own parents as opposed to formal support, which mostly comes from school. Most respondents meet each other at playgrounds in the direct vicinity of their residents. Respondents indicate they experience a positive social climate. In conclusion it seems the basics of PCS are met but could be expanded and strengthened. Keywords: Pedagogical Civil Society (PCS), shared parenting responsibility, parenting support, meeting points, social climate.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent705541
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamen opvoeden in de gemeente Barneveld!? Een explorerend onderzoek om de Pedagogische Civil Society in de gemeente Barneveld in kaart te brengen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPedagogische Civil Society (PCS); gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid; opvoedsteun; ontmoetingsplekken; sociaal klimaat.
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record