dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rijt, B. van de | |
dc.contributor.author | Ameide, L. van | |
dc.contributor.author | Bouter, A.E. | |
dc.contributor.author | Oppeneer, A.W. | |
dc.contributor.author | Vlemmings, C.M. | |
dc.date.accessioned | 2016-09-02T17:01:01Z | |
dc.date.available | 2016-09-02T17:01:01Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/24047 | |
dc.description.abstract | Doel. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat er een relatie is tussen de taal- en rekenvaardigheid. Het is echter onduidelijk welke deelaspecten van de taalvaardigheid een effect hebben op de rekenvaardigheid bij kinderen. In dit onderzoek is het effect van de deelvaardigheden technische leesvaardigheid, spelling en woordenschat op de rekenvaardigheid onderzocht. Methode. Middels de UGT-R, Cito Rekenen, DMT, Cito Spelling en Cito Woordenschat, is deze relatie onderzocht bij 111 kinderen uit groep 3. Resultaten. Tussen de UGT-R en Cito Rekenen bestaat een zwak, positief verband. Het verband tussen technische leesvaardigheid en rekenvaardigheid is zwak en positief. Daarnaast is een zwak, positief verband gevonden tussen de Cito Spelling-scores en Cito Rekenen-scores. De relatie tussen de Cito Spelling-scores en de UGT-R is niet significant. Eveneens is een matig, positief verband tussen woordenschat en de UGT-R-scores en een sterk, positief verband tussen woordenschat en Cito Rekenen gevonden. De factoren sekse, nationaliteit en geboortevolgorde hebben geen significant effect op technische leesvaardigheid en spelling. Technische leesvaardigheid, spelling en woordenschat verklaren 30.9% van de variantie op de UGT-R, en 55.6% van de variantie op de Cito Rekenen. Conclusie. Tussen de reken- en taalvaardigheid bestaat een positieve relatie. Bij het ontwikkelen van interventies voor rekenproblemen is het van belang ook rekening te houden met de taalontwikkeling van kinderen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 559719 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Kunnen Kinderen Rekenen op hun Taalvaardigheid bij het Maken van Rekensommen? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Taalvaardigheid, rekenvaardigheid, technische leesvaardigheid, spelling, woordenschat, UGT-R, Cito | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |