Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpelt, E.
dc.contributor.authorDanton, A.
dc.date.accessioned2016-09-02T17:00:34Z
dc.date.available2016-09-02T17:00:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23998
dc.description.abstractConsumentisme is de drijfveer achter de grote economische ontwikkelingen van de Verenigde staten vandaag de dag. Het consumentisme wordt vandaag de dag als een probleem ervaren, aangezien het steeds meer complicaties met zich mee brengt. Voorbeelden hiervan zijn overconsumptie, de uitputting van natuurlijke hulpbronnen, de uitbuiting van arbeidskrachten in ontwikkelingslanden en de toenemende problemen van afval en vervuiling (Manchanta 2014). Het feit dat consumentisme vandaag de dag zoveel negatieve invloeden heeft, en het feit dat het niet te remmen is, hebben geleid tot het feit dat het zich ontwikkeld heeft tot iets dat 'obsessive consumerism' wordt genoemd. Om de grote rol van consumentisme in de huidige maatschappij te begrijpen, zal er terug gekeken moeten worden naar de geschiedenis van het consumentisme in de Verenigde Staten. Om dit te doen, wordt er in dit onderzoek gekeken naar de postwar periode in Amerika. De postwar periode in Amerika was een tijdperk van ongekende welvaart, die voortkwam uit een samenloop van buitengewone economische en sociale kansen. In de generaties na 1945 werd de welvaart uitbundig gevierd door de Amerikanen, door veel geld uit te geven aan auto's, huizen en huishoudelijke apparaten (Cross, 2000). De ontwikkelingen van het consumentisme in de Verenigde staten kan vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd worden. In dit onderzoek wordt de periode van Postwar Amerika behandeld vanuit drie perspectieven, namelijk Sociale Geografie, Kunstgeschiedenis en Cognitieve Neurobiologische Psychologie. De vraag die daarbij centraal staat is: 'Hoe kon consumentisme een dominante positie verwerven in postwar Amerika?'
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent861472
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConsumentisme in Postwar Amerika, Hoe het consumentisme een dominante positie kon verwerven in postwar Amerika
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspostwar America, obsessive consumerism, prefrontal cortex, inhibition
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record