Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.L.M.
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, W.M. van
dc.contributor.authorVerheijden, E.P.M.
dc.date.accessioned2015-09-17T17:01:32Z
dc.date.available2015-09-17T17:01:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23989
dc.description.abstractHet is onvoldoende duidelijk hoe pleegzorgbegeleiding in Nederland wordt vormgegeven, specifiek ten aanzien van knelpunten die pleegkinderen ervaren in de pleegzorg. Dit onderzoek bood inzicht in de inhoud van pleegzorgbegeleiding in Nederland, hoe dit wordt ervaren door jongeren in de pleegzorg en wat verbeterpunten zijn volgens jongeren. Er is een documentanalyse uitgevoerd bij vijf pleegzorgorganisaties en er zijn open interviews gehouden met 11 pleegzorgbegeleiders en 15 jongeren in de pleegzorg tussen 16 en 23 jaar. Deze interviews zijn vervolgens kwalitatief geanalyseerd. Uit de resultaten bleek dat er geen eenduidigheid bestaat over de manier waarop pleegzorgbegeleiding geboden dient te worden. Er bleek geen sprake van landelijke visie of onderbouwing en het bleek onvoldoende duidelijk op welke doelgroep pleegzorgbegeleiding zich richt. Het grootste verbeterpunt volgens jongeren was dat er meer aandacht moet zijn voor een kindgerichte begeleiding in plaats van pleegoudergerichte begeleiding. Bovendien is meer onderzoek nodig naar wat een effectieve manier van pleegzorgbegeleiding bieden is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent464076
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOp weg naar verbetering van de pleegzorg
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspleegzorg; pleegzorgbegeleider; pleegkinderen; adolescentie; pleegzorgbeleid; foster care; caseworker; foster children; foster care policy
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record