Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHenrichs, H.
dc.contributor.authorDijke, I.F. van
dc.date.accessioned2016-09-01T17:00:52Z
dc.date.available2016-09-01T17:00:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23987
dc.description.abstractFilm is de laatste decennia steeds belangrijker geworden voor het bepalen van het historisch bewustzijn van mensen. Historische speelfilms die zich in het verleden afspelen hebben vaak echter grote verschillen met geschreven geschiedenis, populaire Hollywoodfilms kunnen immers extreme beelden van het verleden geven. De film 300 van Zac Snyder die over de Slag bij Thermopylae gaat, is hier een goed voorbeeld van. In dit onderzoek is daarom zowel de de historiografie rond de Slag bij Thermopylae als de film 300 zelf geanalyseerd. In deze film zijn de western way of war-theorie van V. D. Hanson en de clash of civilizations-theorie van S. P. Huntington duidelijk terug te vinden, maar de kritiek op deze historiografische theorieën van onder andere E. W. Said ontbreekt. De Slag bij Thermopylae wordt in de film 300 zo op een extreme, oriëntalistische wijze afgebeeld. Deze casestudy kan daarom dienen om de problematische relatie tussen geschiedenis in film(historiophoty) en geschreven geschiedenis(historiography) aan te duiden. Ook kan het dienen als een opstapje voor de analyse van andere historische oorlogs- en oudheidfilms.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent888192
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title300 Spartanen versus miljoenen Perzen: Geschreven en gefilmde geschiedenis in de film 300
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record