Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, N.
dc.contributor.authorKoster, F.
dc.date.accessioned2016-08-26T17:00:33Z
dc.date.available2016-08-26T17:00:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23870
dc.description.abstractOp 25 maart 2014 werd voor twee miljard dollar de Oculus Rift overgenomen door Facebook. Na deze overname nam aan de ene kant de berichtgeving over het onderwerp virtual reality toe en veranderde de manier waarop virtual reality werd gerepresenteerd. Door middel van een discoursanalyse onderzoek het discours rondom virtual reality op een groot nieuwsplatform genaamd Gizmodo. Gizmodo richt namelijk op nieuwe (media-)technologieën. In het onderzoek focus ik op de manier waarop een bepaalde ideologische toekomst geschetst wordt, waar de technologie deel van uitmaakt. In totaal heb ik 18 artikelen van voor en 20 artikelen van na de overname geanalyseerd op Gizmodo. Hieruit blijkt dat het discours sinds de overname is veranderd. In de periode voor de overname was men vooral kritisch over de technologie en zag amper toekomstige mogelijkheden. Na de overname bleek het discours compleet anders van aard te zijn, waarin juist gekeken werd naar potentiële toepassingen van de technologie in de toekomst. Naast deze toekomstvisie laten de artikelen op Gizmodo zien dat het discours steeds meer vorm begint te krijgen. Zo is aan de ene kant het aantal artikelen over de technologie gigantisch gestegen en zijn aan de andere kant de onderwerpen waarover gesproken wordt enorm divers. Zo wordt onder andere gesproken over virtual reality in films, praktische voorbeelden van huidige toepassingen en concurrenten die ook investeren in de technologie. Sinds de overname heeft het discours een utopische lading gekregen, en hebben de artikelen bijgedragen aan de discursieve constructie van virtual reality imaginair.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4072007
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe constructie van een virtual reality imaginair na de overname van de Oculus Rift door Facebook
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDiscoursanalyse, Virtual Reality, Gizmodo, Virtual Reality Imaginair
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record