Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEttema, D.F.
dc.contributor.authorGroen, J.B.
dc.date.accessioned2016-08-25T17:00:55Z
dc.date.available2016-08-25T17:00:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23837
dc.description.abstractIn de hedendaagse samenleving is zowel de fysieke als de virtuele mobiliteit mobiliteit belangrijk. Mensen met een motorische beperking hebben meer capability constraints en in combinatie met de fysieke omgeving leveren die barrières op. Deze barrières beperken mensen in hun mobiliteit. Mensen met een beperkte mobiliteit worden mogelijk buitengesloten van de maatschappij. Het doel van dit onderzoek is om barrières die bestaan in de dagelijkse mobiliteit van mensen met een motorische beperking te achterhalen. Daarnaast is ingegaan op het belang van netwerken bij het omzeilen van deze barrières. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre ervaren mensen met motorische beperkingen barrières in de dagelijkse mobiliteit en wat is de rol van sociale netwerken bij het omzeilen van deze barrières? Motorische beperkingen zijn hierin alleen de fysieke beperkingen in motoriek. Sociale netwerken bestaan in dit onderzoek uit sociale, professionele en incidentele netwerken. Om een antwoord te kunnen geven op deze onderzoeksvraag zijn mensen met verschillende motorische beperkingen geïnterviewd. Deze zijn geselecteerd via verschillende instellingen die gericht zijn op mensen met een beperking. Uit de antwoorden die verkregen zijn kan worden afgeleid dat vooral bij de fysieke toegankelijkheid van gebouwen en openbaar vervoer barrières bestaan. De mate van beperking blijkt een belangrijke rol te spelen voor de inschakeling van hulp uit netwerken. Deze netwerken vervullen een belangrijke rol voor mensen met een beperking maar beperken mensen ook via coupling constraints. Op basis hiervan wordt aanbevolen om bij het vormen van beleid in te zetten op de toegankelijkheid van gebouwen. Ook wordt aanbevolen om rekening te houden met de belangrijke rol van deze netwerken. Vervolgonderzoek zal zich kunnen richten op verschillende typen motorische beperkingen en het omzetten van verkregen inzichten in kwantitatief onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent995077
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBarrières in de dagelijkse mobiliteit van mensen met een motorische beperking en het belang van netwerken.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotorische beperking, constraints, sociale netwerken, hulp, dagelijkse mobiliteit
dc.subject.courseuuUrban Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record