Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHornstra, T.E.
dc.contributor.advisorPol, J.E. van de
dc.contributor.authorPot, S.J.
dc.date.accessioned2016-08-24T17:00:44Z
dc.date.available2016-08-24T17:00:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23806
dc.description.abstractEr worden in onderzoeken verschillende conclusies getrokken over de rol van motivatie als voorspeller van schoolprestaties en gedragsmatige betrokkenheid. Over het algemeen maakt motivatieonderzoek gebruik van zelfrapportages waarbij leerlingen bewust over hun motivatie na moeten nadenken. In deze onderzoeken wordt enkel expliciete motivatie betrokken. Het dual process model gaat ervan uit dat aan menselijk gedrag zowel bewuste als onbewuste processen ten grondslag liggen. Daarom wordt er in dit onderzoek, naast expliciete motivatie, ook impliciete motivatie opgenomen als unieke voorspeller voor schoolprestaties (opgedeeld in wiskundeprestatie en taalprestatie) en gedragsmatige betrokkenheid. Hiervoor is een Impliciete Associatie Test ontwikkeld aan de hand van een Identity IAT. De expliciete motivatie wordt gemeten aan de hand van de Self-Regulation Questionnaire Academic. Door het uitvoeren van een hiërarchische multipele regressieanalyse (N=83) is gebleken dat het toevoegen van impliciete motivatie alleen van toegevoegde waarde is voor het voorspellen van wiskundeprestaties, met ∆R2= .06, ∆F(1,79)= 3.40, p= .035. Maar wanneer deze twee modellen samen werden genomen, verdween de significantie. Er kon geen voorspelling worden gedaan voor de taalprestaties en gedragsmatige. Daarnaast is er onderzocht of er een verschil is tussen jongens en meisjes (32 jongens, 51 meisjes) op het gebied van impliciete motivatie aan de hand van een onafhankelijke t-toets. Echter, dit verschil is niet naar voren gekomen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent413710
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet expliciteren van impliciete motivatie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsimpliciete motivatie, expliciete motivatie, schoolprestaties, gedragsmatige betrokkenheid, expliciteren, genderverschillen
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record