Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVreekamp, M.
dc.contributor.advisorHornstra, T.E.
dc.contributor.authorGrosso, A. Del
dc.date.accessioned2016-08-24T17:00:39Z
dc.date.available2016-08-24T17:00:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23798
dc.description.abstractNiet alle leerlingen doorlopen hun schoolloopbaan zonder problemen. Sommige leerlingen belanden op het reboundonderwijs, omdat ze bijvoorbeeld een gebrek aan schoolmotivatie hebben. In dit onderzoek zijn twee deelstudies uitgevoerd om inzicht te krijgen in eventuele veranderingen in motivatie van leerlingen op het reboundonderwijs (deelstudie 1) en welke strategieën leerkrachten toepassen om de motivatie van hun leerlingen te stimuleren (deelstudie 2). Volgens de STD van Ryan & Deci (2000) is ondersteuning van de drie basisbehoeften relatie, competentie en autonomie een belangrijke voorwaarde voor het optimaliseren van motivatie. In deze deelstudies is de focus gelegd op autonomie. Voor deelstudie 1 is bij 43 leerlingen van vijf reboundscholen de SRQ-A afgenomen. Voor deelstudie 2 zijn vijf leerkrachten geïnterviewd. Uit deelstudie 1 blijkt dat bij de leerlingen een significante verbetering is van de extern gereguleerde vorm van motivatie. Uit deelstudie 2 blijkt dat leerkrachten de leerlingen graag autonomie willen verlenen, maar dat dit ook gepaard gaat met controlerende strategieën.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent718526
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMotivatiebevordering binnen het reboundonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsReboundonderwijs; motivatie; autonomie; controle
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record