Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorKesselring, M.C.
dc.contributor.authorWezel, G.B. van
dc.date.accessioned2016-08-23T17:01:47Z
dc.date.available2016-08-23T17:01:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23771
dc.description.abstractPesten is een maatschappelijk probleem dat in verschillende contexten voorkomt. Een ecologische aanpak, waarbij contexten samenwerken, blijkt effectief in de aanpak van pestgedrag. In dit onderzoek worden daarom negen combinatiefunctionarissen en negen vertrouwenscontactpersonen werkzaam op een sportvereniging bevraagd. Hun visie, aanpak en behoeften omtrent pesten bij kinderen van 6 tot 12 jaar wordt onderzocht. Combinatiefunctionarissen zijn werkzaam in zowel de school- als sportcontext en hebben hierdoor zicht op kinderen in beide contexten. Vertrouwenscontactpersonen kunnen in hun eerstelijnsfunctie met verschillende contexten in aanraking komen zoals jeugdzorg, school en gezin. De interviews zijn kwalitatief geanalyseerd en laten zien dat respondenten moeite hadden met het geven van een eenduidige definitie van pesten. Ook had men moeite met het inschatten van de prevalentie. Daarnaast bleek zowel de persoonlijke aanpak als de aanpak van de vereniging omtrent pesten onvolledig. Aanbevelingen richten zich op het trainen van trainers, combinatiefunctionarissen en vertrouwenscontactpersonen in het signaleren en aanpakken van pestgedrag en meer aandacht voor pesten in het curriculum van (sport-) opleidingen. Tenslotte is een aanbeveling om samenwerking tussen sportverenigingen, scholen en ouders te bevorderen om pesten adequaat en volgens de ecologische benadering aan te pakken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent497775
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePesten op Sportverenigingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPesten; combinatiefunctionarissen; vertrouwenscontactpersonen; visie; (ecologische) aanpak
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record