dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hassler-Forest, Dan | |
dc.contributor.author | Wierenga, M. | |
dc.date.accessioned | 2016-08-20T17:00:35Z | |
dc.date.available | 2016-08-20T17:00:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23630 | |
dc.description.abstract | In deze masterscriptie wordt onderzocht op welke manier het Westen een positief beeld van zichzelf construeert ten koste van de Balkan in de film RESOLUTION 819. Dit wordt onderzocht aan de hand van neoformalistische tekstanalyse van deze film. Het punt dat gemaakt wordt, is dat er in de westerse representatie van Bosnië wordt vastgehouden aan een denigrerende stereotypische westerse blik die is gevormd door het oorlogsverleden van Bosnië. De films versterken het beeld van het geciviliseerde Westen door zich te positioneren ten opzichte van de onrustige, barbaarse en ongeciviliseerde Balkan. In de analyse wordt gekeken naar de manier waarop de mise-en-scène, cinematografie en montage de weergave van de Balkan vormen. Aan de hand van het begrip Balkanisme zijn thema’s opgesteld die worden onderzocht in deze scriptie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 635545 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Blik op de Balkan | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Balkanisme, resolution 819, film, stereotype, Bosnië | |
dc.subject.courseuu | Film- en Televisiewetenschap | |