dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Endendijk, J. | |
dc.contributor.author | Eijk, R.S. van | |
dc.date.accessioned | 2016-08-19T17:00:33Z | |
dc.date.available | 2016-08-19T17:00:33Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23616 | |
dc.description.abstract | Om langdurig schooluitval en onderwijsachterstanden bij kleuters met ernstige gedragsproblemen te voorkomen is een speciaal onderwijs-zorgarrangement (OZA Optimist) ontwikkeld. Het doel van deze studie is om middels een procesevaluatie de uitvoering van de OZA Optimist interventie van Youké te evalueren. Voor dataverzameling is een kwalitatief design gebruikt. Tien semigestructureerde interviews zijn afgenomen met professionals en ouders over hun ervaringen omtrent de interventie. De resultaten laten zien dat een gedeelde visie en aanpak in de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp een belangrijke werkzame factor is van de interventie. Andere werkzame factoren zijn de competentie vergrotende methodiek, de begeleiding van het kind naar het vervolgonderwijs en de koppeling tussen de behandeling van het kind op school en de behandeling van ouders en kind thuis. De belangrijkste belemmerende factor van de interventie is mogelijk de ouderbetrokkenheid. Dit leidt tot de aanbeveling dat vaardigheden van professionals met betrekking tot het motiveren van ouders vergroot dienen te worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 531833 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Een procesevaluatie van de OZA Optimist interventie: een onderwijs-zorgarrangement voor kleuters met ernstige gedragsproblemen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | OZA Optimist interventie; evaluatie; onderwijs en jeugdhulp; professionals; ouders. | |
dc.subject.courseuu | Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken | |