Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEndendijk, J.
dc.contributor.authorEijk, R.S. van
dc.date.accessioned2016-08-19T17:00:33Z
dc.date.available2016-08-19T17:00:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23616
dc.description.abstractOm langdurig schooluitval en onderwijsachterstanden bij kleuters met ernstige gedragsproblemen te voorkomen is een speciaal onderwijs-zorgarrangement (OZA Optimist) ontwikkeld. Het doel van deze studie is om middels een procesevaluatie de uitvoering van de OZA Optimist interventie van Youké te evalueren. Voor dataverzameling is een kwalitatief design gebruikt. Tien semigestructureerde interviews zijn afgenomen met professionals en ouders over hun ervaringen omtrent de interventie. De resultaten laten zien dat een gedeelde visie en aanpak in de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp een belangrijke werkzame factor is van de interventie. Andere werkzame factoren zijn de competentie vergrotende methodiek, de begeleiding van het kind naar het vervolgonderwijs en de koppeling tussen de behandeling van het kind op school en de behandeling van ouders en kind thuis. De belangrijkste belemmerende factor van de interventie is mogelijk de ouderbetrokkenheid. Dit leidt tot de aanbeveling dat vaardigheden van professionals met betrekking tot het motiveren van ouders vergroot dienen te worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent531833
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen procesevaluatie van de OZA Optimist interventie: een onderwijs-zorgarrangement voor kleuters met ernstige gedragsproblemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOZA Optimist interventie; evaluatie; onderwijs en jeugdhulp; professionals; ouders.
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record