Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGlas, M.A.J.
dc.contributor.advisorWerning, S.
dc.contributor.authorRetel, E.A.
dc.date.accessioned2015-09-17T17:00:52Z
dc.date.available2015-09-17T17:00:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23589
dc.description.abstractDuolingo is een educatief taalplatform dat gebruik maakt van crowdsourcing om digitale artikelen te vertalen. Onder andere artikelen van de online encyclopedie Wikipedia worden door middel van de functionaliteit van Duolingo vertaald. Veel crowdsource systemen hebben het probleem dat de ontvangen data niet goed zijn te verifiëren, het economisch niet haalbaar is in stand te houden vanwege de omvang van de taak, of dat de gebruiker niet is gemotiveerd. Duolingo introduceerde een taalcursus om deze problemen in te perken. In dit onderzoek is de dynamiek tussen de gebruiker en het systeem geanalyseerd. Hieruit bleek dat de affordances en signifiers van sociale factoren, spelelementen en de taalcursus hebben bijgedragen aan de motivatie van de gebruiker. Tevens is ook een bijdrage geleverd aan het systeem, waardoor de kwaliteit van de data werd verbeterd. De affordances en signifiers hebben een dubbele werking waardoor het systeem de gebruiker voedt en de gebruiker het systeem. Een sociotechnisch perspectief zorgt in dit onderzoek voor een beter inzicht in hoe affordances zich gedragen in een dynamiek tussen de gebruiker en het systeem, in plaats van enkel de gebruiker of het systeem. Hierdoor wordt het belang van een niche (set van affordances) duidelijk. Deze inzichten leveren eveneens een bijdrage aan de kennis over de wijze waarop crowdource systemen worden ontwikkeld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent543731
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDynamiek in een crowdsourcing systeem: Een sociotechnische benadering naar de manier waarop affordances en signifiers de dynamiek tussen gebruiker en data bepalen in het educatieve taalplatform Duolingo.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdynamiek, affordances, crowdsourcing, Duolingo, gamification, sociaal, technologie, gebruiker
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record