Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCoppens, L.C.
dc.contributor.advisorWermeskerken, M.M. van
dc.contributor.authorVliet, M.C. van der
dc.date.accessioned2016-08-18T17:00:31Z
dc.date.available2016-08-18T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23580
dc.description.abstractProbleemstelling. Vanuit de zorg om de gezondheid van kinderen is de afgelopen jaren steeds meer aandacht voor het belang van bewegen. In verschillende onderzoeken is naast het positieve effect op de gezondheid ook gevonden dat meer bewegen een positieve invloed heeft op het leren van kinderen. Zo heeft bewegen een positieve invloed op het vermogen om cognitieve problemen op te lossen. Het huidige onderzoek bekijkt de invloed van de timing van bewegen op het automatiseren van rekentafels. Het directe verband tussen bewegen en automatiseren is nog niet aangetoond. De timing van het bewegen kan van invloed zijn op het leren van kinderen en daarmee eveneens op het automatiseren. Of dit zo is, wordt in dit onderzoek bekeken. De onderzoeksvraag luidt dan ook: wat is voor kinderen in groep 4 het effect van de timing (voor of tijdens) van bewegen op het automatiseren van de tafel van 7 op korte en langere termijn? Methode. Op drie verschillende manieren is door kinderen in groep 4 van het Nederlandse basisonderwijs geoefend met de tafel van 7. Gedurende twee weken oefenden de kinderen zes keer op de manier die bij hun conditie hoorde. Binnen iedere conditie werd op een ander moment bewogen (voor of tijdens de activiteit). De kinderen in de controleconditie bewogen niet. De kennis van de kinderen werd op drie momenten getest door middel van een tempotoets. Resultaten. Uit analyse van de resultaten bleek dat er een significant verschil was in scores op de post test en de retentie test. Dit verschil werd alleen gevonden tussen de groep leerlingen die voor het oefenen hebben bewogen en de kinderen die helemaal niet hebben bewogen. Toen de beide bewegen condities gezamenlijk werden vergeleken met de controle conditie was er geen significant verschil. Conclusie. Dit onderzoek kan het positieve effect van bewegen niet bevestigen. Er is namelijk geen verschil waar te nemen tussen de kinderen die hebben bewogen voor of tijdens het oefenen en de kinderen die niet hebben bewogen. Dit is in tegenstelling tot de verwachtingen en de resultaten uit eerder onderzoek. De timing van het bewegen is echter wel van belang. Kinderen die vóór het oefenmoment hadden bewogen, scoorden namelijk significant hoger op de tempotoetsen. Hierdoor kan gesteld worden dat door het bewegen voor het oefenen te laten plaatsvinden de leerlingen de tafel van 7 beter beheersen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent595045
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAutomatiseren en Bewegen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBewegen; fysieke activiteit; automatiseren
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record