Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Beek, I
dc.contributor.advisorDamen, T
dc.contributor.authorHaveman, P.K.
dc.date.accessioned2016-08-09T17:01:13Z
dc.date.available2016-08-09T17:01:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23414
dc.description.abstractAan de hand van de social comparison theorie en de broaden-and-build theorie is in dit onderzoek de samenhang tussen het gebruik van social media, prestatiemotivatie, faalangst en stress onderzocht. Daarnaast is gekeken of prestatiemotivatie en faalangst een mediërende rol vervullen in de relatie tussen social media gebruik en stress. Ook zijn verschillende leeftijdsgroepen met elkaar vergeleken op de hierboven genoemde concepten. Dit onderzoek is uitgevoerd onder mensen die meer dan 16 uur per week werkten en een Facebookaccount hadden (N=170). Via multiple regressieanalyses is aangetoond dat social media gebruik positief samenhangt met stress en prestatiemotivatie. Prestatiemotivatie medieert de relatie tussen social media gebruik en stress. Er is geen relatie tussen social media gebruik en faalangst gevonden, maar wel tussen faalangst en stress. De verschillen tussen leeftijdsgroepen zijn onderzocht met een MANOVA en ANOVA’s. De resultaten laten verschillen zien op social media gebruik en prestatiemotivatie. De jongere deelnemers maken vaker gebruik van social media en scoren hoger op prestatiemotivatie. Voor ervaren stress en faalangst zijn geen leeftijdsverschillen gevonden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent589570
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSocial media of social mania?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssocial media; prestatiemotivatie; faalangst; stress; social comparison theorie; broaden-and-build theorie
dc.subject.courseuuSociale en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record