Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSurma, Hanna
dc.contributor.authorKoenen, J.A.
dc.date.accessioned2016-08-05T17:01:09Z
dc.date.available2016-08-05T17:01:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23359
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk wordt er onderzoek gedaan naar de relatie tussen stijl en personage in dramaserie FARGO van FX. Het personage dat centraal zal staat is Gus Grimly. Er is gekozen voor dit personage vanwege de grote ontwikkeling die hij doormaakt. Met behulp van een stilistische analyse worden de stijlelementen mise-en-scène, geluid en montage nader bekeken. De opzet van de analyse is overgenomen van mediawetenschapper Jeremy Butler. In zijn boek TV Style werkt hij een methode uit voor onderzoek naar stijl in televisie. Uit de analyse die is uitgevoerd in dit eindwerkstuk blijkt stijl een belangrijke functie te hebben. Waar Gus zich na tien afleveringen ontpopt tot personage dat in staat is iemand te vermoorden, lijkt stijl juist iets anders te willen betogen. Gus wordt immer afgebeeld als de rustige en goedaardige man en zelfs na het doden van Lorne Malvo blijft de vormgeving onveranderd. Hiermee wordt aangegeven dat Gus als personage niet veranderd is, maar dat het doden van Lorne een actie was waar Gus dwangmatig aan toe moest geven. Stijl is dus in staat een boodschap uit te dragen die in eerste instantie niet lijkt te stroken met wat het narratief van een serie vertelt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5472478
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleStijl in Fargo; stilistische analyse naar de functie van stijl op de vormgeving van het personage Gus Grimly
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTelevision Style; stylistic analysis, complex tv, character development
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record