Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, W.B.T.
dc.contributor.advisorWijnen, F.N.K.
dc.contributor.authorBoumeester, M.
dc.date.accessioned2016-08-04T17:01:10Z
dc.date.available2016-08-04T17:01:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23307
dc.description.abstractIn de literatuur is er veel discussie omtrent de vraag of tweetalige kinderen een voordeel van hun tweetaligheid hebben op executieve functietaken ten opzichte van eentalige kinderen. In het huidige onderzoek wordt deze discussie benaderd door de ontwikkeling van de executieve functies tussen een- en tweetaligen te vergelijken. Daarnaast wordt er door middel van replicatie van het onderzoek van Crivello et al. (2016) onderzocht of de ontwikkeling van de taalvaardigheid in de beide talen van tweetalige kinderen de ontwikkeling van hun executieve functies kan voorspellen. Het verschil in de ontwikkeling van de executieve functies tussen een- en tweetaligen werd op twee meetmomenten gemeten bij 44 eentalig Nederlandse kinderen (M = 70.6 maanden op meetmoment 1 en M = 82.3 maanden op meetmoment 2) en bij 32 Nederlands-Turkse en Nederlands-Berberse kinderen (M = 68.3 maanden op meetmoment 1 en M = 80.1 maanden op meetmoment 2). De executieve functietaken die zijn gebruikt, zijn de Flankertaak en de Sky Search. De relatie tussen de ontwikkeling van de taalvaardigheid in beide talen en de ontwikkeling van de executieve functies werd bij de 32 Nederlands-Turkse en Nederlands-Berberse kinderen onderzocht door middel van een within-subject design. Ook hier werden op twee meetmomenten de Flankertaak en de Sky Search gebruikt om de executieve functies te meten. De taalvaardigheid werd bepaald aan de hand van het aantal bekende translation equivalents uit de Nederlandse en de Turkse of Berberse versies van de Peabody Picture Vocabulary Task. De resultaten lieten zien dat de prestaties van de tweetalige kinderen op de Flankertaak en de Sky Search niet meer verbeterden tussen de twee meetmomenten dan de prestaties van de eentalige kinderen. Daarnaast lieten de resultaten zien dat de groei in de taalvaardigheid niet de prestaties op de executieve functietaken kon voorspellen op het tweede meetmoment en ook niet de ontwikkeling van deze prestaties tussen de twee meetmomenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe ontwikkeling van executieve functies bij tweetalige kinderen: het verschil met eentaligen en het effect van de ontwikkeling van de taalvaardigheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstweetaligheid, ontwikkeling, executieve functies, taalvaardigheid, translation equivalents
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record