De Tragedie als emotietherapie. Kan een woedende Medea woede bij de kijker voorkomen?
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tieleman, T.L. | |
dc.contributor.author | Bronkhorst, W. | |
dc.date.accessioned | 2016-08-04T17:00:52Z | |
dc.date.available | 2016-08-04T17:00:52Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23273 | |
dc.description.abstract | De Romeinse Stoïcijn Seneca heeft naast zijn filosofische werk ook tragedies geschreven. Het is echter omstreden of deze tragedies in het verlengde liggen van zijn filosofie. Hier is onderzocht in hoeverre het mogelijk is om op grond van Seneca’s ideeën over emoties – in het bijzonder woede – en zijn opvatting van zijn taak als filosoof zijn tragedie Medea te begrijpen als een instrument in het streven naar apatheia en daarmee in het onderwijzen van de Stoïsche levenskunst. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 788372 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De Tragedie als emotietherapie. Kan een woedende Medea woede bij de kijker voorkomen? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Seneca; Stoïcijnen; Emoties; Tragedie; Medea | |
dc.subject.courseuu | Wijsbegeerte |