Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPelgrom, A.R.
dc.contributor.authorMolenberg, B.C.
dc.date.accessioned2016-08-03T17:00:58Z
dc.date.available2016-08-03T17:00:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23197
dc.description.abstractToen Suriname na 1954, met ingang van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, functioneerde als autonoom land binnen het Koninkrijk groeide het nationaal bewustzijn onder de bevolking. In het etnisch sterk verdeelde land nam dit bewustzijn diverse vormen aan. Daarnaast droeg de Surinaamse overheid nog een eigen, overkoepelende versie van nationale identiteit uit. Dit artikel gaat in op de vraag hoe in deze vormgevende periode cultuur (c.q. erfgoed) bij heeft gedragen aan de vorming van (nationale) identiteit - het maakt daarbij gebruik van het in 2006, door Laurajane Smith gemunte idee van 'authorised heritage discourse' (AHD). Het artikel richt zich daarbij specifiek op het Surinaams Museum, dat in dezelfde periode werd gesticht en zich ontpopte tot een belangrijk medium van het AHD aldaar.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent54374
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleMuseum der verdeelden: Nationaal bewustzijn en het Surinaams Museum tijdens de Autonomie, 1954-1975
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSurinaams Museum; Uses of Heritage; Heritage; Paramaribo; Zeelandia; Autonomie; identiteit; nationale identiteit; Suriname; cultuur; erfgoed; authorised heritage discourse
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record