dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Henrichs, H. | |
dc.contributor.author | Bergeijk, S.H.M. van | |
dc.date.accessioned | 2016-08-03T17:00:53Z | |
dc.date.available | 2016-08-03T17:00:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23186 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek staat de spanning tussen geschreven geschiedenis en visuele geschiedenis centraal. Het onderzoek gebruikt de concepten ‘historische authenticiteit’ en ‘heroic gay character’ om de film, The Imitation Game (2014) van regisseur Morten Tyldum, op zijn authenticiteit te beoordelen. De weergave van Alan Turing in deze film is niet authentiek, omdat zijn rol als ‘heroic gay character’ te sterk benadrukt wordt.
Daarnaast heeft de film het doel om Turings rol als ‘outsider’ te eren en hierdoor is de emotionele dimensie van het verhaal en zijn ‘anders zijn’ te sterk benadrukt en komt daardoor de historische authenticiteit in het geding. De film is wel interessant als er wordt gekeken naar het uiterlijk van de Tweede Wereldoorlog en de jaren vijftig. De representatie van het verleden in films is naar aanleiding van de analyse van The Imitation Game dus zeker niet nutteloos, maar het medium film leent zich beter voor het representeren van het uiterlijk van het verleden dan de historische correctheid van gebeurtenissen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 2155517 | |
dc.format.mimetype | application/zip | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Breaking the Code: Een onderzoek naar de Historische authenticiteit en de weergave van Alan Turing als ‘heroic gay character’, in de film The Imitation Game | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Public History, Cultuurgeschiedenis, Historische films, Gender | |
dc.subject.courseuu | Geschiedenis | |