Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOsagie, E.R.
dc.contributor.advisorVenne, L.H.J. van de
dc.contributor.authorKolhorn, A.
dc.date.accessioned2016-07-29T17:00:50Z
dc.date.available2016-07-29T17:00:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23050
dc.description.abstractHet is tegenwoordig belangrijk om je als medewerker in een organisatie te blijven ontwikkelen, zodat je duurzaam inzetbaar blijft. In dit onderzoek wordt leerintentie meegenomen om te toetsen in hoeverre iemand bereid is om een training of opleiding te volgen en zich dus te blijven ontwikkelen. Leerintentie zou beïnvloed kunnen worden door de kenmerken van een lerende organisatie (LO). In dit onderzoek werd daarom gekeken naar de invloed van een LO op de leerintentie van een medewerker. Door een kwantitatief onderzoek wordt antwoord gegeven op de onderzoeksvraag: Welke kenmerken van een lerende organisatie hebben een positieve invloed op de leerintentie van de medewerkers of versterken elkaar? Om dit te onderzoeken is er een digitale vragenlijst uitgezet onder tien organisaties (N = 209). Uit de resultaten blijkt echter dat er maar één kenmerk een positieve voorspeller is voor een hogere leerintentie, namelijk het continu creëren van leermogelijkheden. Één ander kenmerk heeft een negatieve relatie met leerintentie, namelijk het stimuleren van onderzoek en dialoog. Er zijn ook geen significante interactie effecten tussen de verschillende kenmerken binnen de niveaus die Marsick en Watkins (2003) onderscheidden. Er zijn wel zes kenmerken die significant positief correleren met leerintentie waaruit blijkt dat er samenhang is tussen de kenmerken van de LO en leerintentie. Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat meerdere kenmerken van een LO belangrijk zijn voor leerintentie. Wanneer die kenmerken aanwezig zijn, is het continu creëren van leermogelijkheden een significante positieve voorspeller voor een hogere leerintentie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent151494
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van een lerende organisatie op de leerintentie van medewerkers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslerende organisatie; DLOQ; leerklimaat; leercultuur; leerintentie; duurzame inzetbaarheid
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record