dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Osagie, E.R. | |
dc.contributor.advisor | Venne, L.H.J. van de | |
dc.contributor.author | Kolhorn, A. | |
dc.date.accessioned | 2016-07-29T17:00:50Z | |
dc.date.available | 2016-07-29T17:00:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23050 | |
dc.description.abstract | Het is tegenwoordig belangrijk om je als medewerker in een organisatie te blijven ontwikkelen, zodat je duurzaam inzetbaar blijft. In dit onderzoek wordt leerintentie meegenomen om te toetsen in hoeverre iemand bereid is om een training of opleiding te volgen en zich dus te blijven ontwikkelen. Leerintentie zou beïnvloed kunnen worden door de kenmerken van een lerende organisatie (LO). In dit onderzoek werd daarom gekeken naar de invloed van een LO op de leerintentie van een medewerker. Door een kwantitatief onderzoek wordt antwoord gegeven op de onderzoeksvraag: Welke kenmerken van een lerende organisatie hebben een positieve invloed op de leerintentie van de medewerkers of versterken elkaar? Om dit te onderzoeken is er een digitale vragenlijst uitgezet onder tien organisaties (N = 209). Uit de resultaten blijkt echter dat er maar één kenmerk een positieve voorspeller is voor een hogere leerintentie, namelijk het continu creëren van leermogelijkheden. Één ander kenmerk heeft een negatieve relatie met leerintentie, namelijk het stimuleren van onderzoek en dialoog. Er zijn ook geen significante interactie effecten tussen de verschillende kenmerken binnen de niveaus die Marsick en Watkins (2003) onderscheidden. Er zijn wel zes kenmerken die significant positief correleren met leerintentie waaruit blijkt dat er samenhang is tussen de kenmerken van de LO en leerintentie.
Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat meerdere kenmerken van een LO belangrijk zijn voor leerintentie. Wanneer die kenmerken aanwezig zijn, is het continu creëren van leermogelijkheden een significante positieve voorspeller voor een hogere leerintentie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 151494 | |
dc.format.mimetype | application/zip | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De invloed van een lerende organisatie op de leerintentie van medewerkers | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | lerende organisatie; DLOQ; leerklimaat; leercultuur; leerintentie; duurzame inzetbaarheid | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |