Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHagemeijer, R.E.
dc.contributor.advisorBouwmans, M.H.C.F
dc.contributor.authorHeuvelmans, S.E.
dc.date.accessioned2016-07-29T17:00:48Z
dc.date.available2016-07-29T17:00:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23047
dc.description.abstractBij een tekort aan ontwikkelingsmogelijkheden bestaat de kans dat leerkrachten op zoek gaan naar een andere baan. Met het oog op het aankomende lerarentekort in het basisonderwijs is dit ongewenst. In dit onderzoek wordt bekeken in hoeverre leerkrachten de intentie hebben om te vertrekken van hun huidige werkplek, hoe de perceptie van het leerklimaat in de school is en hoe de leerintentie van de leerkracht deze relatie medieert. Daarnaast wordt invloed verwacht van leeftijd, werkervaring, geslacht en opleidingsniveau. Met vragenlijsten hebben 90 leerkrachten van 20 openbare basisscholen in Utrecht deelgenomen aan het onderzoek. In deze groep bleek het mediatie-effect niet aanwezig te zijn. Leerklimaat had geen invloed op leerintentie en leerintentie had geen invloed op vertrekintentie. De relatie tussen leerklimaat en vertrekintentie was wel significant, zowel voor de lange- als de korte termijn. Op de korte termijn zorgt het positieve leerklimaat voor een lage vertrekintentie, op de lange termijn voor een hoge vertrekintentie. Dit wekt de indruk dat leerkrachten het idee hebben zich op de korte termijn voldoende te kunnen ontwikkelen in hun huidige baan, maar na verloop van tijd op zoek willen naar een andere werkplek. Verder werden significante verschillen gevonden tussen de vertrekintentie op de korte termijn van hoger- en lager opgeleiden en oudere werknemers en hun collega’s vanaf 30 jaar.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1584661
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVertrekintentie en Leerintentie van Leerkrachten en Leerklimaat binnen Basisscholen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleerklimaat; leerintentie; vertrekintentie; leerkrachten; basisonderwijs; employability; ontwikkelingskansen
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record