Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisor., Brigitta Keij
dc.contributor.authorBezemer, M.A.
dc.date.accessioned2015-09-16T17:01:09Z
dc.date.available2015-09-16T17:01:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23023
dc.description.abstractIn televisiereclames kunnen verschillende middelen worden ingezet om de kijker te overtuigen. Voorgaand onderzoek toont aan dat taal een dergelijk middel is en bepaalde associaties bij de kijker of lezer van een reclame of advertentie kan opwekken. Het Engels wordt bijvoorbeeld geassocieerd met moderniteit en succes. Om dit op het publiek over te kunnen brengen is er een koppeling nodig tussen de reclametaal, de associaties bij die taal en het product. Op die manier kan het gewenste beeld van de producent overgedragen worden op de kijker. In de huidige studie wordt onderzocht of men specifieke ideeën of associaties heeft bij de Nederlandse en Engelse taal, of deze associaties overeenkomen met de associaties die men bij Nederlandstalige en Engelstalige reclames heeft en of op die manier het gewenste beeld van de reclameproducent op de kijker kan worden overgebracht. Hiervoor wordt bekeken hoe men de Engels- en Nederlandstalige reclames beoordeelt, welke associaties zij met de reclames en de talen hebben en hoe de deelnemers tegenover het gebruikt van het Engels in televisiereclames staan. Voor het onderzoek is een selectie van acht Nederlandstalige en acht Engelstalige reclames gemaakt. Uit de resultaten blijkt dat Engelstalige reclames en de Engelse taal positiever worden beoordeeld dan de Nederlandstalige reclames en de Nederlandse taal. Er is echter geen relatie tussen de positieve beoordeling van de Engelstalige reclame en de Engelse taal, hoewel dit voor het Nederlands wel geldt. Tot slot lijkt er geen sprake te zijn van overeenkomende associaties voor de Engelstalige reclames en de Engelse taal. Voor de Nederlandstalige reclames en de Nederlandse taal is er wel meer overlap. Dat wil zeggen dat de associaties die zijn toegekend aan de Nederlandse taal, vaak ook worden toegekend aan Nederlandse reclames. Dit zijn echter voornamelijk negatieve associaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent671694
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAssociaties met taal en reclametaal
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAssociaties, beoordeling, Nederlandse taal, Engelse taal, Nederlandstalige reclames, Engelstalige reclames
dc.subject.courseuuTaal, Mens en Maatschappij


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record