dc.description.abstract | In dit onderzoek is een eerste indicatie van effect gegeven van de interventie Steunouder. Steunouder zet zich in voor kwetsbare ouders (vraagouder) en hun kinderen. Twee interventiedoelen worden nagestreefd: (1) het vergroten van de draagkracht van vraagouders door steun van een vrijwilliger (steunouder) die wekelijks het kind van de vraagouder opvang biedt en (2) het vergroten van de draagkracht van het kind door hem/haar een veilige, stabiele omgeving te bieden bij de steunouder. Bij acht steunouders en zes vraagouders, zijn semigestructureerde interviews afgenomen. Daarnaast is met zeven steunouders een focusgroep gehouden.
Vraag- en steunouders noemden diverse meerwaarden van Steunouder die de draagkracht van vraagouders en kinderen lijkt te vergroten. Door praktische steun die steunouders bieden, hadden vraagouders tijd voor zichzelf, voor anderen gezinsleden en een moment rust. Enkele vraagouders ontvingen ook emotionele en adviserende steun wat voor hen van meerwaarde was omdat zij hun verhaal kwijt kunnen. Voor kinderen was Steunouder van meerwaarde, omdat zij aandacht ontvingen, een plezierig dagdeel beleefden, in een andere omgeving waren en zich begaven in een veilige, stabiele omgeving.
Steunouders waren gericht op het bieden van een veilige, stabiele omgeving. Kinderen gingen met plezier naar haar/zijn steunouder. De helft van de steunouders was gericht op het bieden van een ondersteunende en stimulerende omgeving. Deze steunouders signaleerde ontwikkelingsbehoefte van kinderen en bedachten stimulerende activiteiten. Voor kinderen van kwetsbare ouders kan dit een aanvulling zijn op de soms geringe ondersteuning en stimulering van thuis.
Een eerste aanbeveling voor Steunouder is om in de begeleiding van steunouders meer gericht te zijn op het signaleren van ontwikkelingsbehoefte van kwetsbare kinderen en daarbij aan te sluiten met stimulerende activiteiten. Een tweede aanbeveling is om benodigde eigenschappen in acht te nemen die een steunouder volgens de informanten geschikt maakt. | |