Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOomkens, R.F.
dc.contributor.advisorHopman, M.
dc.contributor.authorTijssen, M.B.M.
dc.date.accessioned2016-07-27T17:00:30Z
dc.date.available2016-07-27T17:00:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22996
dc.description.abstractDit onderzoek heeft het ervaren effect en de werkzame mechanismen van een sociale vaardigheidstraining voor kinderen van tien tot en met twaalf jaar in kaart gebracht. De sociale vaardigheidstraining heeft als doel om de weerbaarheid te versterken en de sociale vaardigheden te vergroten bij kinderen met milde sociale problematiek. Dit onderzoek is gedaan omdat het onvoldoende duidelijk is of een sociale vaardigheidstraining daadwerkelijk hieraan bijdraagt. Daarbij is er weinig inzicht in de werkzame mechanismen die zorgen voor het gewenste doel. Om deze mechanismen te achterhalen en het ervaren effect van de interventie in kaart te brengen zijn kwalitatieve gegevens verzameld door middel van semigestructureerde interviews. In totaal zijn er achttien interviews afgenomen, hiervan waren er zeven met kinderen die de training gevolgd hebben en hun ouders. Daarnaast zijn er vier professionals geïnterviewd die de training gegeven hebben. Uit de resultaten blijkt dat het ervaren effect van de interventie groot is. Het lijkt erop dat de sociale vaardigheidstraining een bijdrage levert aan het versterken van de weerbaarheid en het vergroten van de sociale vaardigheden bij gemotiveerde kinderen met milde sociale problematiek. De werkzame mechanismen die uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen, zijn toegenomen kennis, bewustwording en zelfvertrouwen. Daarnaast is de context waarbinnen de training wordt gegeven van belang voor een effectieve sociale vaardigheidstraining. Zo moeten de professionals er binnen de training voor zorgen dat de kinderen het gevoel krijgen dat ze goed zijn om wie ze zijn en dat ze fouten mogen maken. Tevens draagt positief bekrachtigen bij aan het gewenste effect van de interventie. Het kan voor vervolgstudies interessant zijn om meer onderzoek te doen naar het belang van de context waarbinnen de training wordt gegeven. Daarnaast is het aan te bevelen om het langetermijneffect van de interventie in kaart te brengen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent420187
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGereedschapskist voor kinderen met sociale problemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssociale vaardigheidstraining, uitkomstevaluatie, werkzame mechanismen, realistisch evalueren, kwalitatief onderzoek
dc.subject.courseuuArbeid, zorg en participatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record