dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Oudgenoeg-Paz, O. | |
dc.contributor.advisor | Londen-Barentsen, M. van | |
dc.contributor.advisor | Endendijk, J. | |
dc.contributor.author | Boxtel, E.H.J. van | |
dc.date.accessioned | 2016-07-26T17:00:25Z | |
dc.date.available | 2016-07-26T17:00:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22970 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: Een voorspoedige taalontwikkeling van jonge kinderen is zeer belangrijk voor hun verdere ontwikkeling. In Nederland speelt de jeugdgezondheidszorg hierin een belangrijke rol. Om ouders goed te ondersteunen en stimuleren bij het bevorderen van een voorspoedige taalontwikkeling is het van belang dat adviezen worden gegeven in een relatie waarin ouders en professionals zich samen verantwoordelijk voelen en uitgegaan wordt van de mogelijkheden en ervaring van ouders. Dit is het gelijkwaardig partnerschap. De adviezen zullen dan beter aansluiten en ouders zullen zich beter in staat en meer verantwoordelijk voelen om hiermee aan de slag te gaan. Doelstelling: Het doel van dit onderzoek is om in kaart te brengen in hoeverre al sprake is van een gelijkwaardig partnerschap tussen ouders en professionals in de gesprekken over taalstimulering binnen de jeugdgezondheidszorg in Nederland en wat nodig is om dit verder uit te bouwen. Methode: Dit wordt onderzocht aan de hand van semigestructureerde interviews en een enquête onder JGZ professionals. Resultaten: Alle uitgangspunten van het gelijkwaardig partnerschap komen terug in de beschrijvingen van de professionals. Echter komt ook het tegenovergestelde terug en lijkt het er dus op dat nog niet altijd in een gelijkwaardig partnerschap gewerkt wordt. Conclusie: Professionals weten wat er van hen verwacht wordt en zijn gemotiveerd om in een gelijkwaardig partnerschap met ouders te werken, maar de resultaten van het onderzoek wijzen uit dat dit waarschijnlijk nog niet altijd lukt. Het lijkt vooral belangrijk het bewustzijn van het eigen handelen van professionals te vergroten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1042341 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | JGZ Professionals: Partner of Expert voor Ouders bij Taalstimulering? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Gelijkwaardig partnerschap; ouders; professionals; jeugdgezondheidszorg; taalstimulering | |
dc.subject.courseuu | Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken | |