dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Menting, A. | |
dc.contributor.author | Bijlsma, A.M.E. | |
dc.date.accessioned | 2016-07-22T17:00:31Z | |
dc.date.available | 2016-07-22T17:00:31Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22894 | |
dc.description.abstract | Dit experimentele onderzoek richt zich op stigmatisering door basisschoolscholieren in Nederland over hun leeftijdsgenoten met een moeder in detentie. De deelnemende scholieren (N = 312; M = 10.43) vulden een vragenlijst in waarin de verwachtingen van- en voorkeuren voor (fictieve) kinderen met een moeder in detentie werden vergeleken met (fictieve) kinderen met een moeder die afwezig was vanwege een andere reden. De scholieren beoordeelden kinderen met een moeder in detentie als minder competent en zij verwachtten ook dat zij vaker werden buitengesloten dan andere kinderen. Daarnaast bleek dat de scholieren een grotere voorkeur hadden voor kinderen met dezelfde sekse als zijzelf. Gekeken naar de reden van de afwezigheid van de moeder en de etniciteit van de kinderen werd er geen verschil gevonden in voorkeur van de scholieren voor de kinderen. Daarnaast werd er geen verschil gevonden in de beoordeling van kinderen met een moeder die in detentie zat vanwege een ernstig- of minder ernstig misdrijf. Dit onderzoek toont de aanwezigheid van negatieve attributies over kinderen met een moeder in detentie aan en daarmee mogelijk het begin van stigmatisering door hun leeftijdsgenoten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1129797 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Een Generatie voor Verandering: Stigmatisering door Basisschoolscholieren in Nederland over hun Leeftijdsgenoten | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | stigmatisering, basisschoolscholieren, gedetineerde moeder, ernst van misdrijf, sekse, etniciteit | |
dc.subject.courseuu | Klinische kinder- en jeugdpsychologie | |